Poveștile fac parte din viața noastră din cele mai vechi timpuri. Toți am ascultat povești și am povestit la rândul nostrum. Spunem povești pentru că este o modalitate de a comunica și de a ne conecta unul cu celălalt.
Povestirea este una dintre cele mai vechi forme de predare. Profesorii sunt prin excelență povestitori. Spunem o poveste pentru a ajuta la explicarea unei noțiuni, a unui concept sau pentru a ajuta elevii să înțeleagă mai bine un subiect. Povestirea este o strategie de predare pe care o folosim pe scară largă, la toate disciplinele, în toate momentele lecției.
Povestirea este la fel de veche ca și cultura. Povestirea orală a fost folosită atât pentru a distra, cât și pentru a educa și a fost transmisă ca o tradiție culturală. În timp ce povestirea orală a fost cea mai veche modalitate de a comunica, există și alte forme, cum ar fi cea scrisă, vizuală, sub forma unor benzi desenate, și digitală (videoclipuri, imagini, aplicații și mijloace audio).
Potrivit cercetărilor, povestirea este un instrument care îi ajută pe elevi să înțeleagă mai bine lumea din jurul lor. De asemenea, îi ajută pe copii să vizualizeze imagini similare cu povestitorul. Povestitorul trebuie să aibă capacitatea de a relata evenimentele în ordine cronologică. Ascultarea și citirea poveștilor este o componentă importantă în dezvoltarea citirii la școlarii din clasele primare. Poveștile fac învățarea mai distractivă și, în același timp, îi ajută pe elevi să înțeleagă mai bine informațiile relevante.
Problema pe care am identificat-o în activitatea de predare, pe care o desfășor de treizeci și patru de ani, este legată de faptul că, pentru elevi, redactarea textelor creative, a compunerilor este un exercițiu foarte greu.
Cauzele acestei probleme sunt multiple:
- elevii nu mai citesc, iar vocabularul și capacitatea lor de a se exprima sunt limitate,
- părinții nu mai au timp să le citească copiilor,
- elevii și-au pierdut interesul pentru învățătură odată cu descoperirea internetului și a numeroaselor posibilități de divertisment pe care acesta le oferă,
- elevii nu mai sunt dispuși să realizeze teme precum redactarea de compuneri, pentru care trebuie să depună un efort mai mare, de creativitate, și pentru care trebuie să aloce intervale mai mari de timp.
Soluția identificată este utilizarea unor strategii de predare eficiente, a unor metode atractive pentru elevi, a jocurilor care să le capteze interesul și să-i determine să accepte să depună efortul necesar în realizarea compunerilor. Strategia la care mă refer constă în utilizarea povestirii, a storytellingului, și a unor jocuri interesante.
Utilizarea povestirii, a unor jocuri interesante și a tehnologiei moderne în lecțiile de limba română
Există o mulțime de moduri de a aduce povestirea în cadrul lecțiilor de limba română:
- pentru a capta atenția, pentru a introduce un subiect nou;
A spune o poveste este o modalitate excelentă de a capta atenția elevilor, pentru a introduce un subiect nou. Le poate permite elevilor să relaționeze cu un subiect și să-i intereseze, chiar înainte ca acesta să fie predat. Spunând o poveste despre noul subiect, sunt activate cunoștințele anterioare legate de această temă.
O altă idee pentru introducerea unui subiect nou, folosind povestirea, este de a implica elevii într-o piesă de teatru, o miniscenetă. Subiectul poate fi transformat într-un scenariu pe care elevii îl interpretează. De exemplu, dacă noul subiect este despre mamiferele care hibernează, se poate transforma într-o poveste despre un urs care se pregătește să hiberneze și își găsește toți prietenii în peșteră.
- pentru a atrage elevii nemotivați;
Povestirea poate ajuta la implicarea elevilor nemotivați în realizarea de compuneri, atâta timp cât este făcută într-un mod creativ, cum ar fi prin utilizarea unui joc sau a unei activități distractive. Spre exemplu, se poate folosi jocul Story Cubes (Zaruri povestitoare) . E un joc de imaginatie, amuzant, petru toate vârstele. Conține 9 cuburi, fiecare cub are 6 imagini și simboluri, cu un număr total de 54 de imagini diferite, care se pot amesteca în peste 10 milioane de moduri. Poți folosi aceste simboluri pentru a crea un numar nelimitat de povești. Tot ce trebuie să faci este să arunci zarurile și să începi cu “A fost o dată ca niciodată…”, dând naștere unei fascinante povești, în care să integrezi, pe rând, cuvintele care descriu toate cele 9 imagini de pe zaruri. Pentru a fi puțin mai ușor, poți cere elevilor să arunce primele trei zaruri pentru a le folosi pentru introducerea poveștii, următoarele trei zaruri pentru dezvoltarea ideilor din cuprins, apoi ultimele trei zaruri pentru încheiere. Folosirea Story Cubes este o modalitate excelentă de a permite imaginației elevilor să debordeze.
Story in a jam (Borcanul cu povești) este un joc similar cu Story Cubes, în sensul că elevii folosesc informațiile din borcane pentru a crea o poveste. Există o modalitate simplă de a face povești din borcan, dar cel mai popular mod este de a crea trei borcane (personaje, loc, eveniment – o variantă sau început, cuprins și sfârșit – altă variantă) și fie să folosești imagini sau cuvinte scrise pentru a le plasa în borcan. Apoi, elevii aleg aleatoriu câte o idee din fiecare borcan, pentru a-i ajuta să-și creeze povestea.
- pentru a ilustra un concept,
Nu este ușoar pentru toată lumea să rețină fapte concrete. Aici poate intervene în ajutor povestirea. În lumea de astăzi a videoclipurilor, tabletelor și podcas-urilor, povestirea digitală poate fi o modalitate eficientă de a ilustra un concept dificil. Se pot folosi povestirile digitale prin utilizarea videoclipurilor, imaginilor virtuale, a inteligenței artificiale, aplicațiilor și mijloacelor audio, pentru a ajuta elevii să rețină informațiile într-un mod mai creativ și mai memorabil.
Povestirea digitală nu este singura modalitate de a ilustra un concept dificil, poveștile pot fi spuse și prin imagini și ilustrații. Putem să le arătăm elevilor o secvență de imagini sau ilustrații care descriu un anumit concept și să le cerem să transpună povestea.
- pentru a îmbunătăți orice subiect,
Predarea prin povestire poate aduce la viață un subiect considerat plictisitor de către elevi. Îl poate face mai interesant și, eventual, îi poate determina pe elevi să dorească să afle mai multe despre subiect, să îl dezvolte în realizarea unor compuneri.
Pentru a elimina problema pe care am identificat-o, propun utilizarea în cadrul lecâiilor de limba română a unor metode și mijoace moderne, atractive, a storytelling-ului și a jocurilor, a tehnologiei actuale (videoclipuri, imagini virtuale, AI, aplicații și mijloace audio) în lecțiile de limba română. Acestea vor stârni interesul copiilor, îi vor motiva și îi vor determina să accepte depunerea efortului necesar pentru realizarea textelor creative.
Concluzie
Povestirea este un instrument puternic care poate transforma orice lecție într-o aventură, care poate să le trezească interesul elevilor, să-i determine să accepte să depună efortul necesar pentru a realiza texte creative la limba română. Pentru mine, povestirea este mai mult decât a spune o poveste, pentru că ne trezește emoții. Ne poate face să râdem sau să plângem, să ne simțim fericiți, tristi sau chiar supărați. Ne ajută să ne amintim lucruri și să ne conectăm cu ceilalți. În general, este o metodă puternică de comunicare care poate ajuta pe oricine să se relaționeze sau să vadă lumea din perspectiva altuia.
Autor: Mihaela Soare, prof. înv. primar
Școala Gimnazială “Sfântul Andrei”, București, sector 6
imagine Compania de Povestitori EduStory