Atelier de Cuvinte

4 piloni ai improvizației în storytelling

Ți s-a întâmplat vreodată să te rămâi fără replică și să trebuiască să improvizezi?

Cum ar fi dacă ai începe să studiezi arta improvizației pentru a o folosi la activitățile de la școală?

 

Azi îți voi vorbi despre arta improvizației și importanța ei în actul educațional.

Mai avem pregătite pentru tine două resurse video, pe care le poți accesa contra cost, dar despre acestea îți voi spune pe final.

Improvizația este o abilitate esențială pentru orice povestitor, oferindu-i capacitatea de a se adapta la schimbări neașteptate, fie că e vorba despre reacțiile publicului sau despre alte situații neprevăzute.

Această flexibilitate e crucială pentru a menține o poveste captivantă și coerentă, chiar și în circumstanțe imprevizibile.

Prin improvizație, povestitorul se conectează mai profund cu publicul său. De exemplu, integrând elemente sugerate de audiență sau răspunzând creativ la întrebări, acesta implică și entuziasmează audiența mai mult decât o face ascultarea pasivă.

În plus, capacitatea de a improviza aduce originalitate oricărei povești, permițându-i povestitorului să creeze momente, să dezvolte personaje și să aducă elemente surpriză care pot transforma complet o poveste obișnuită.

 

După cum vezi, cele de mai sus îți aduc ție (povestitorului) și actului tău artistic, multe beneficii

Dar implicând copiii în improvizație le aduce și acestora o serie de beneficii importante în dezvoltarea lor.

De exemplu, puși în situația de a improviza, copiii sunt obligați să-și folosească imaginația pentru a crea în timp real povești, personaje și situații, iar asta le stimulează foarte mult creativitatea.

 

În plus, aceștia învață să asculte cu atenție, să răspundă prompt și să comunice clar – abilități esențiale pentru a se exprima în orice fel de context de viață.

Participarea activă în exerciții de improvizație îi ajută pe copii să-și câștige încrederea în propriile abilități, să se simtă confortabil cu ei înșiși și să-și aprecieze creativitatea.

Punându-se în situații noi sau în locul altora, copiii își explorează emoțiile și învață să-i înțeleagă mai bine pe ceilalți.

Keith Johnstone, un important regizor britano-canadian și pionier al acestei discipline, a identificat 4 piloni pe care se bazează tehnica improvizației:

 

  1. Statutul

(clarificarea raporturilor dintre personaje în context)

  1. Spontaneitatea

(stimularea creativității prin accesarea memoriei de lungă durată)

  1. Narațiunea

(conflictul care aruncă în aer platforma „cine-ce-unde-cum-când”)

  1. Masca

(cea care poate reactiva copilul din interior)

Cunoașterea și folosirea acestora în exercițiile de improvizație te ajută să creezi experiențe memorabile cu copiii cu care lucrezi.

 

În tutorialul video dedicat acestui subiect vei găsi în detaliu toate explicațiile despre acești 4 piloni, iar urmărind înregistrarea de la Cercul Povestitorilor vei putea intra și tu în jocurile de improvizație pe care le-am exersat și te poți inspira pentru diverse activități de improvizație la clasă. 

 

Rămâi cu bine!

Giorgiana Popan

Drd în Arta Povestirii

Articole asemănătoare

Newsletterul “EduStory”

Înscrie-te aici ca să primești informații sau resurse care să te inspire
pentru cum să povestești sau să faci prezentări memorabile și cu impact