Atelier de Cuvinte

De la proverbe … la povești

Locul şi rolul pe care cartea îl joacă în viaţa unui om depind, de cele mai multe ori, de modul în care dascălul a ştiut să pună în sufletul copilului sămânţa roditoare a lecturii. Cu cât apropierea copilului de carte se face mai devreme, cu atât mai importante şi mai durabile sunt efectele ei în domeniul limbajului, al comunicării, al comportamentului, al socializării. 

Într-o lume a copiilor care se simt bine în lumea virtuală generată de o mulțime de tehnologii care le stau la dispoziție, este tot mai greu să să le atragi atenția asupra lecturii, asupra poveștilor și a învățămintelor care ar trebui să le lumineze calea.

Povestioarele aduc în atenția copiilor situații asemănătoare cu cele din viața cotidiană, personaje care au experiențe de viață similare cu ale lor. „Minciuna are picioare scurte”, Când doi se ceartă, al treilea câștigă”, „Vorba dulce mult aduce”, „Cine se scoală de dimineață, departe ajunge”, „Lauda de sine nu miroase bine”, „Munca e brățară de aur”, „Unde nu-i cap, vai de picioare” sunt doar câteva dintre titlurile povestioarelor care încearcă să-i ghideze pe copii la găsirea unor soluții pentru starea de fapt descoperită în poveste. Vor înțelege că teama, tristețea, bucuria, nerăbdarea sunt sentimente normale care îi ajută să-și gestioneze reacțiile, comportamentul. Vor descoperi că bunătatea, prietenia, curajul, ambiția, bunăvoința, faptele bune contează mult în viață și vor putea face diferența între comportamente pozitive și comportamente negative.Pentru că povestioarele pornesc de la un proverb, ele devin mici lecții de viață, iar la final, copilul va descoperi morala poveștii care poate influența o bună educație.

Eu cred cu tărie în puterea exemplului. Cu cât copiii ne vor vedea mai preocupați de lectură, cu atât vor încerca și ei să-și petreacă timpul citind și călătorind prin suflete, gânduri şi frumuseţi, având ca tovarăşi de călătorie mari scriitori şi operele lor nepieritoare.

 

Prof. înv. primar Nuță Angela

 

BIBLIOGRAFIE:

  • Breaz, Mircea, (2011), Literatura pentru copii. Repere teoretice și metodologice, Editura ASCR
  • Nuță, A., Șil, C., Buzulică, B., (2005), Școala proverbelor, Editura Imprimeriei de Vest, Oradea
  • Pâinișoară, Ion-Ovidiu, (2022), Enciclopedia metodelor de învățământ, Editura Policrom

Articole asemănătoare

Newsletterul “EduStory”

Înscrie-te aici ca să primești informații sau resurse care să te inspire
pentru cum să povestești sau să faci prezentări memorabile și cu impact