De-a lungul celor treizeci și unu da ani de activitate neîntreruptă la clasă, cu fiecare generație, după ce am învățat să scriem și să citim, am învățat că scrisul și cititul pot fi folosite pentru a-ți pune gândurile în cuvinte. Dacă ne scriem gândurile pe hârtie, am învățat că dacă le citim după o vreme descoperim detaliile. Am învățat că după ce citim ce am scris este interesant să citim ce au scris și alții. și astfel…am descoperit magia lecturii, cu pași mărunți, dar siguri.
Și totuși…din păcate, am identificat și câteva probleme care au acționat ca și niște frâne în activitatea mea de dascăl. Am constatat că:
- omul contemporan e expus la promovarea unui mod de comunicare cvasipatologic,
- unii copii reușesc cu mari dificultăți să-și pună dorințele, emoțiile, nevoile în cuvinte, au o exprimare greoaie și sărăcăcioasă;
- citirea conștientă, cursivă și expresivă trebuie exersată, pentru a deveni o deprindere conștientă.
Cauzele pentru care aceste probleme există ar fi:
- evoluția tehnologiei,
- mediul bilingv în care trăim (se vorbește mult limba maghiară);
- mediul familial din care provine copilul, exemplul dat de părinți, care rar citesc.
Soluțiile identificate, precum și modul de implementare pentru a rezolva problemele sunt multiple.
Deloc ușoară misiunea „dată” Profesorului- edificarea viitorului umanității, dar frumoase sunt roadele pe care le culege și ni le dăruiește-OAMENII.
În ciclul achizițiilor fundamentale, orele mele de lectură se bazează pe joc, pe fișe simple de lectură, de la simplu la complex.
Am folosit și jocuri care oferă elevilor prilejul să opereze cu elementele de vocabular în situații gramaticale cu mult înainte de a se studia gramatica.
Monitorizarea citirii este foarte importantă, dar nu tebuie să fie stesantă și apăsătare pentu copil.
În concluzie, modalitățile de stimulare a gustului pentru lectură sunt multiple. Noi, învățătorii, avem ocazii unice de a furniza copiilor motive reale și încurajări pentru ca fiecare dintre ei să descopere bucuria de a citi și de a le deschide interesul pentru cunoaștere și învățare pentru tot restul vieții. Nu e ușor, dar merită! Să ținem cont de faptul că „Nu există înlocuitori pentru cărți în dezvoltarea unui copil.” (May Ellen Chase)
Prof. Barna Irina
Școala Gimnazială Pișcolt, Satu Mare