Atelier de Cuvinte

Dezvoltarea inteligenței emoționale prin storytelling

 Terapia rațional- emotivă și comportamentală este un sistem pentru educaţia emoţională,” o intervenţie de consiliere întemeiată pe prezumţia că problemele emoţionale sunt rezultatul unui stil de gândire deficitar cu privire la unele evenimente şi nu al evenimentelor în sine”.(Albert Ellis)

                 Pornind de la acest concept voi evidenţia gradul de raţionalitate după formula:  de credinţe raţionale versus număr de credinţe iraţionale în povestea “Punguţa cu doi bani” de Ion Creangă, din literatura pentru copii.

                  Analizând astfel povestea, copilul va înţelege emoţional sensul şi faptul că evenimentele activatoare cauzează nemijlocit consecinţele. Intervenţia credinţelor raţionale  au un rol critic în determinarea consecinţelor. Conduc la emoţii moderate care dau posibilitatea oamenilor să acţioneze constructiv şi să îşi îndeplinească scopurile. Credinţele iraţionale duc la emoţii disfuncţionale, cum ar fi mânia, iar scopul este greu de atins.

CREDINŢE IRAŢIONALE CREDINŢE RAŢIONALE
1) Etichetarea negativă a propriei persoane: 

        “Moşneagul, pofticios şi hapsân, se ia după gura babei, şi de ciudă prinde iute şi degrabă cucoşul şi-i dă o bătaie bună.”

2) Nevoia şi pretenţia de a fi perfect:

  “- Da cum nu,zise baba care era foarte zgârcită. Dacă ai poftă de ouă, bate şi tu cucoşul tău să facă ouă şi-i mânca; că eu aşa cum am bătut găina şi iacătă-o cum se ouă”.

3) Pretenţia că în viaţă lucrurile trebuie să se întâmple aşa cum doreşti tu:

 

“Boierul vede în clonţul cucoşului o punguţă şi zice vezeteului să ia punguţa cu doi bani, cu orice preţ!”

4) Toleranţă scăzută la frustrare:

“Atunci baba se duce în poiată, găbuieşte găina şi o ia la bătaie, de-ţi venea să-i plângi de milă”.

   

1) Acceptarea necondiţionată:

 “Moşneagul aşterne, iute ca un prâsnel, ţolul”.

 

2) Acceptarea cu responsabilitate a riscurilor:

“- Na! Ori te ouă, ori du-te de la casa mea, ca să nu mai strici mâncarea degeaba”.

3) Preferinţa ca în viaţă să ţi se îndeplinească dorinţele, fără a avea pretenţia ca acest lucru să se întâmple de fiecare dată:

“- Măi, că mi-am găsit beleaua cu dihania asta de cucoş! Vezeteu! ia-l de pe capul meu şi-l zvârle în cireada boilor ş-a vacilor; poate vreun buhai înfuriet i-a veni de hac: l-a lua în coarne şi-om scăpa de supărare”.

 

4) Toleranţă ridicată la frustrare:

“…Baba, când vede că ş-a bătut joc găina  de dânsa, o prinde ş-o bate, pân-o omoară în bătaie”.

Prof. PLĂCINTA MIHAELA CARMEN

Școala Gimnazială ,,Miron Costin” Suceava

Articole asemănătoare

Newsletterul “EduStory”

Înscrie-te aici ca să primești informații sau resurse care să te inspire
pentru cum să povestești sau să faci prezentări memorabile și cu impact