Atelier de Cuvinte

Atelierul de creație literară–modalitate de stimulare a potențialului creativ al elevilor

Prin atelier de creaţie literară se înţelege un grup format din 8-12 persoane care au aceleaşi aptitudini şi care au ca scop crearea unor produse originale, la care contribuie toţi membrii grupului. Actul de creaţie presupune stimularea, dezinhibarea, creşterea şi manifestarea potenţialului creativ al fiecărui participant. 

În capitolul Principiile cooperării creative din lucrarea „Cele 7 deprinderi ale persoanelor eficace”(2016, p.203), Stephen R. Covey aduce în discuţie sinergia, ca fiind modalitatea prin care întregul este mai mare decât suma părţilor care îl includ. În acest sens, consider că produsele originale ale unui grup chiar dacă se referă la creativitatea inovatoare, investigatoare sau imaginativă, soluțiile propuse de un grup au mai mare relevanță decât niște soluții elaborate individual, deoarece este vorba despre cunoştinţe şi experienţe de viaţă diferite, ceea ce conferă produsului finit  valoare practică.

Coordonatorului atelierului de creaţie literară are ca atribuţii : întocmirea planului de activitatea, alegerea persoanelor interesate de activităţile atelierului, desfăşurarea activităţilor specifice unui atelier de creaţie literară, feedback-ul demersurilor educaţionale, modalităţi de îmbunătăţire şi de valorizare a activităţilor.

Etapele de desfăşurare a primei întâlniri în cadrul atelierului de creaţie literară sunt:  prezentarea obiectivelor atelierului de creaţie literară, alegerea numelui atelierului şi specificarea timpului dedicat activităţilor lui, stabilirea de comun acord a regulilor din cadrul grupului nou format, prezentarea temelor ce vor fi subiecte-cheie în cadrul atelierului de creaţie literară, explicarea modului prin care produsele atelierului de creaţie literară vor fi valorificate.

Fiecare activitate realizată în cadrul atelierului de creaţie literară are anumite linii directoare: iniţierea practică în diferite strategii inovative care au ca scop stimularea creativităţii, deblocarea şi stimularea potenţialului creativ, armonizarea întregii personalităţi în vederea dominării diferitelor capcane existenţiale, dezvoltarea imaginaţiei creatoare .

În anul școlar 2022-2023 am desfășurat un astfel de atelier literar, numit de către elevii clasei mele ”Visurile noastre”.

Activitățile atelierului s-au desfășurat în fiecare zi de miercuri, de la 13:00 la 14:00, mai puțin în perioada vacanțelor și au vizat formarea următoarelor competențe: formularea unor enunţuri proprii în situaţii concrete de comunicare, transmiterea unor informaţii printr-o suită de enunţuri înlănţuite logic, participarea cu interes la dialoguri, în diferite contexte de comunicare, exprimarea expresivă a ideilor în contexte familiare manifestând interes şi încredere în sine, scrierea unor mesaje, în diverse contexte de comunicare, redactarea unor mesaje simple, cu respectarea convenţiilor de bază, exprimarea unor idei, sentimente, păreri prin intermediul limbajelor convenţionale.

Au fost create: Cartea personajelor îndrăgite, Texte literare în versuri, Dramatizări.

Strategiile selectate şi utilizate au avut în centrul lor metodele brainstorming, starbursting şi brainwriting şi au fost utilizate astfel încât: să corespundă nivelului de dezvoltare psihică, pregătirii şi atitudinilor elevilor, să trezească interesul elevilor şi armonizarea întregii personalităţi în vederea dominării diferitelor capcane existenţiale, să stimuleze dezvoltarea imaginaţiei creatoare. 

Evaluarea formativă realizată la sfârşitul fiecărei activităţi a avut rolul de a stimula dezvoltarea imaginaţiei creatoare a elevilor.

 

AUTOR:

Prof. înv. primar Andra Scutaru  – Colegiul Naţional Pedagogic „Ştefan Cel Mare”, Bacău

Bibliografie:

  1. Covey, Stephen R., 2016, Cele 7 deprinderi ale persoanelor eficace
  2. Hayes, N., Orrell, S., 2016, Introducere în psihologie, Editura All, Bucureşti.

Articole asemănătoare

Newsletterul “EduStory”

Înscrie-te aici ca să primești informații sau resurse care să te inspire
pentru cum să povestești sau să faci prezentări memorabile și cu impact