Atelier de Cuvinte

Strategii de invățare bazate pe storytelling in pedagogia dramatică. Abordare trandisciplinară in curriculumul formal

În ultimele decenii, pedagogia s-a confruntat cu provocări semnificative legate de modalitatea în care elevii învață și se implică în procesul educațional. O metodă inovatoare care a câștigat teren în educația modernă este storytelling-ul, utilizat în contextul pedagogiei dramatice și transdisciplinare. Acesta implică integrarea mai multor discipline în cadrul unei activități comune, care nu doar că stimulează creativitatea, ci și îmbunătățește înțelegerea conceptelor teoretice și practice.

Problema identificată

  1. Care este problema identificată ?

Problema principală identificată este dificultatea elevilor de a se implica activ și autentic în procesul de învățare, în special în cadrul curriculumului formal, rigid și orientat preponderent pe acumularea de cunoștințe factuale. Această abordare limitează dezvoltarea competențelor creative și transversale necesare într-o societate dinamică, precum gândirea critică, colaborarea și abilitatea de a conecta informații din diverse domenii.

  1. Care este cauza pentru care problema respectivă există/persistă?

Problema persistă din cauza unor metode tradiționale de predare, bazate în principal pe memorare și reproducere de informații, care nu reușesc să capteze interesul și motivația elevilor. Predarea centrată pe profesor, împreună cu fragmentarea disciplinelor în compartimente izolate, face dificilă integrarea unor experiențe de învățare care să le permită elevilor să înțeleagă cum se interconectează cunoștințele din domenii variate și cum pot fi acestea aplicate în viața de zi cu zi. În plus, curriculumul formal, structurat pe discipline distincte, nu lasă suficient loc pentru inovație sau metode transdisciplinare.

Soluția identificată

  1. Care este soluția identificată pentru soluționarea problemei?

Soluția propusă constă în utilizarea storytelling-ului integrat în pedagogia dramatică, aplicată într-un cadru transdisciplinar, ca strategie eficientă pentru a îmbunătăți angajamentul elevilor și a le stimula gândirea creativă. Storytelling-ul permite elevilor să construiască povești care conectează concepte din diferite discipline, creând astfel punți între acestea. În plus, pedagogia dramatică oferă un mediu experiențial, unde elevii pot experimenta și reflecta asupra rolurilor și situațiilor dramatice, dezvoltând competențe esențiale precum colaborarea, comunicarea și empatia.

Pedagogia transdisciplinară aduce împreună discipline precum arta, literatura, istoria și științele, într-un mod care reflectă realitatea complexă și interdisciplinară în care trăim. Storytelling-ul facilitează acest proces, întrucât poveștile pot încorpora teme din mai multe domenii, permițând elevilor să exploreze și să înțeleagă interconexiunile dintre acestea.

Implementarea soluției

  1. Cum va fi implementată soluția prin care eliminăm problema?
  2. Integrarea storytelling-ului în curriculumul formal

Un prim pas în implementare ar fi integrarea storytelling-ului ca metodă centrală în procesul de predare, atât în disciplinele umaniste, cât și în cele științifice. De exemplu, în orele de literatură, elevii pot fi încurajați să creeze povești bazate pe concepte științifice, istorie sau matematică. Aceasta permite nu doar o înțelegere mai profundă a conceptelor din diverse domenii, dar și o explorare creativă a acestora.

  1. Crearea unui curriculum transdisciplinar

Elaborarea unui curriculum care să permită traversarea granițelor dintre discipline este esențială. Elevii pot lucra la proiecte comune care să implice colaborarea dintre diferite materii. De exemplu, un proiect de storytelling dramatic poate implica coordonarea între profesorii de arte, literatură și istorie, astfel încât elevii să creeze piese de teatru care să reflecte diferite epoci istorice, teme sociale sau perspective filosofice.

  1. Formarea profesorilor

Pentru a implementa eficient aceste metode, este necesară formarea cadrelor didactice în utilizarea storytelling-ului și a pedagogiei dramatice într-un mod transdisciplinar. Acest lucru poate include ateliere, cursuri de formare și ghiduri pedagogice care să încurajeze profesorii să devină facilitatori ai învățării bazate pe narațiune și dramatizare.

  1. Crearea unui mediu de învățare colaborativ

Un alt aspect important este crearea unui mediu de învățare colaborativ, în care elevii să poată lucra împreună la dezvoltarea de povești și scenarii dramatice. Această abordare permite dezvoltarea abilităților sociale și emoționale ale elevilor, încurajând totodată o învățare activă și participativă.

  1. Evaluarea bazată pe competențe

Evaluarea elevilor ar trebui să se axeze pe dezvoltarea competențelor transversale, precum colaborarea, creativitatea, gândirea critică și comunicarea. Acest lucru poate fi realizat prin evaluări formative, observarea progresului în activitățile de storytelling și dramatizare, precum și prin proiecte interdisciplinare care să implice o integrare complexă a cunoștințelor.

Concluzii

Abordarea transdisciplinară bazată pe storytelling în pedagogia dramatică reprezintă o soluție inovatoare pentru a face procesul educațional mai relevant și captivant pentru elevi. Această strategie contribuie la eliminarea fragmentării disciplinare și la promovarea unui tip de învățare integrativă, orientată spre dezvoltarea competențelor necesare într-o societate modernă. Prin implementarea acestei metode, elevii devin participanți activi în propria lor educație, îmbinând gândirea critică cu creativitatea și colaborarea.

 

Bibliografie

Bruner, J. (1996). The Culture of Education. Harvard University Press.

Egan, K. (2005). An Imaginative Approach to Teaching. Jossey-Bass.

Heathcote, D. & Bolton, G. (1995). Drama for Learning: Dorothy Heathcote’s Mantle of the Expert Approach to Education. Heinemann.

Nicolescu, B. (2008). Transdisciplinarity: Theory and Practice. Hampton Press.

Robinson, K. (2001). Out of Our Minds: Learning to be Creative. Capstone Publishing.

 

IRIMIA OFELIA-JEANINA

ȘCOALA GIMNAZIALĂ NR 46 SECTOR 2 BUCUREȘTI

imagine Compania de Povestitori EduStory

Articole asemănătoare

Newsletterul “EduStory”

Înscrie-te aici ca să primești informații sau resurse care să te inspire
pentru cum să povestești sau să faci prezentări memorabile și cu impact