Prin înţelegerea teoriei lui H. Gardner, ,, îi putem ajuta pe elevi să înveţe fără teamă paralizantă de eşec, după puterea fiecăruia, ca să-şi direcţioneze şi să-şi formeze stilul optim de învăţare, să aibă rezultate bune la diferite evaluări, inclusiv cele pe care i le rezervă viaţa”. Experienţa ne-a demonstrat că, în contextul actual al limbii și literaturii române, valorificarea tuturor tipurilor de inteligenţă şi combinarea acestora condiţionează succesul şi progresul şcolar, permite elevilor să găsească soluţii pentru diferite tipuri de probleme, or „literatura înseamnă cunoaştere, descoperire, participare afectivă, ipostaze şi soluţii născute din nevoia fundamentală a spiritului uman de a prinde sensul lumii”, după cum afirma George Călinescu.
Un element esenţial în aplicarea T.I.M la şcoală, este cunoaşterea profilului de inteligenţe ale elevilor. Aflarea punctelor “tari” şi “slabe” este esenţială pentru stabilirea strategiilor de diferenţiere şi individualizare. Înţelegând care sunt punctele tari sau slabe ale unui tip de inteligenţă, se poate organiza procesul de învăţământ, prin focalizarea activităţii pentru stimularea punctelor tari. Cunoscând profilul de inteligenţe al elevului, în urma unui chestionar dat elevilor, voi enumera câteva posibilităţi de aplicare a T.I.M în contextual actual al şcolii:
- Abordarea textului narativ din perspectiva inteligențelor multiple: Minunea, R.J. Palacio ( clasa a VII-a )
- Inteligența verbal-lingvistică: Creați un monolog al lui August după prima zi de școală;
- Inteligența logico-matematică: Folosind axa timpului ( platforma Learningapps ), ordonați cronologic evenimentele;
- Inteligența muzical-ritmică: Exemplificați printr-o melodie trăirile personajului de la finalul textului;
- Inteligența vizual-spațială: Folosind un desen/poster, schițați portretul lui August, așa cum se conturează din text;
- Inteligența interpersonală: Definiți relația dintre personaje: August-Jack-Julian;
- Inteligența corporal-kinestezică: Folosind jocul de rol, înscenați întâlnirea cu August în prima zi de școală;
- Inteligența intrapersonală: Analizați drama interioară a personajului August cauzată de aspectul său;
- Inteligența naturalistă: Imaginați-vă că sunteți în tabără cu August și faceți echipă la un joc de supraviețuire în pădure. Prezentați itinerariul jocului în pădure.
- Abordarea textului dramatic din perspectiva inteligențelor multiple: Take, Ianke și Cadâr, Victor Ion Popa ( clasa a VIII-a )
- Inteligența verbal-lingvistică: Realizați o dezbatere pe tema prieteniei, evidențiind problematica etniei, religiei, obiceiurilor, educației;
- Inteligența logico-matematică: Folosind Diagrama Venn, scrieți asemănări și deosebiri între familia lui Ianke și cea a lui Take;
- Inteligența muzical-ritmică: Imaginați-vă ce intrumente muzicale ar putea reprezenta fiecare personaj; motivați-vă alegerea;
- Inteligența vizual-spațială: Realizați un afiș publicitar pentru promovarea piesei de teatru;
- Inteligența interpersonală: Realizați un interviu cu un personaj, la alegere;
- Inteligența corporal-kinestezică: Dramatizați, prin joc de rol, o scenă din text, provocându-i pe ceilalți colegi să recunoască secvența;
- Inteligența intrapersonală: Analizați gândurile și trăirile lui Ianke atunci când află că fiica sa, Ana, dorește să se căsătorească cu Ionel, fiul lui Take;
- Inteligența naturalistă: Concretizați trăsăturile de caracter pentru Take, Ianke, Cadâr și plasați-ii în sfera unui semn zodiacal; argementați-vă părerea!
Practica a demonstrat că elevii lucrează cu plăcere atunci când o fac prin modalitatea ce le este aproape de suflet. Aceste exersări favorizează autocunoaşterea, creând un cadru stimulativ, plăcut şi motivant pentru învăţare. Ca fiinţe umane, avem capacitatea de procesare a limbajului, a numerelor, a relaţiilor sociale, a celor spaţiale. Conduşi de curiozitate, elevii vor deveni, pe neobservate, posesorii cunoştinţelor, abilităţilor şi atitudinilor propuse ca finalitate.
Bunul mers al procesului educaţional şi rezultatele obţinute depind de metodele utilizate, fapt evidenţiat de cercetările minuţioase ale lui Piaget, Galperin, Bruner, Skinner, Stanciu, Cerghit. Ei au subliniat ideea că şcoala este chemată să organizeze procesul de predare- învăţare-evaluare în aşa fel, încât să-l pună pe elev în posesia unor mijloace proprii de însuşire a cunoştinţelor, de aplicare în practică, în mod creator.
Bibliografie
Cantemir, G., Vovc,M., Aspecte ale valorificării inteligențelor multiple la orele de limba și literatura română, Glotodidactica, Anul III, vol. 2, Republica Moldova, 2012.
Toma Mariana, Școala Gimnazială ,,Unirea”, Braniștea
imagine Compania de Povestitori EduStory