Educația transdisciplinară este o abordare inovatoare care depășește granițele dintre discipline, integrând cunoștințe din mai multe domenii pentru a oferi elevilor o înțelegere holistică a lumii. Această metodă este deosebit de eficientă la clasele primare, unde elevii sunt în plină explorare și descoperire a mediului înconjurător contribuind la dezvoltarea abilităților cognitive, emoționale și sociale ale copiilor, încurajându-i să facă conexiuni între diferite subiecte, să învețe într-un mod natural și captivant, să vadă lumea ca un întreg și să înțeleagă cum funcționează lucrurile împreună.
O poveste poate deveni un instrument transdisciplinar, captivant și educativ, dacă integrează elemente din diferite domenii: limbă și comunicare, matematică, arte vizuale, științe, educație civică și dezvoltare personală.
Se pune întrebare: De ce să abordăm povestea transdisciplinar la ciclul primar?
Problema identificată este nevoia de a învăța concepte din mai multe domenii într-un mod integrat, pentru a ajuta elevii să aplice cunoștințele într-un context real și relevant.
Care este cauza pentru care această problemă persistă?
Cauza este lipsa de conectare între diferitele domenii de învățare, ceea ce poate face ca elevii să nu vadă cum conceptele și abilitățile dintr-o disciplină se leagă de cele din altele. Sistemul tradițional poate separa materia în bucăți izolate, fără a arăta interconexiunea lor.
Care ar fi soluția?
Soluția poate fi utilizarea poveștii ca un punct de plecare pentru explorarea interdisciplinară. Elevii pot învăța să facă legături între concepte și să aplice cunoștințele într-un mod real, practic și creativ deveni mai implicați în procesul de învățare.
Iată cum poate fi aplicată interdisciplinaritatea în povestea „Cei trei purceluși”, o lectură versatilă, potrivită datorită personajelor sale distincte, a acțiunii clare și a mesajului moral accesibil copiilor. Textul educativ promovează mesaje importante precum munca asiduă, perseverența și importanța alegerilor bine gândite, toate fiind teme valoroase pentru dezvoltarea copiilor.
Limbă și comunicare
- Citirea poveștii, urmată de scrierea/ povestirea secvențelor preferate sau redactarea jurnalului unui purceluș, descriind ziua în care s-a construit casa.
Obiectiv: Îmbunătățirea abilităților de citire, scriere și comunicare, precum și dezvoltarea vocabularului și a structurilor narative.
- Continuarea poveștii/ crearea unui alt final / joc de rol / Folosirea unor păpuși sau marionete pentru a reconstitui povestea
Obiectiv: Dezvoltarea abilităților de scriere creativă și a abilităților de comunicare
Matematică
- Construirea de modele simple ale caselor purcelușilor folosind diferite forme geometrice (la clasele mici: pregătitoare, clasa I). Pot număra piesele necesare și pot compara dimensiunile caselor.
Obiectiv: Dezvoltarea abilităților de geometrie, numărare și comparație, precum și înțelegerea conceptelor de măsurare și formă.
- Construirea de modele de case din diverse materiale (hârtie, bețe de înghețată, plastilină). Pot măsura dimensiunile caselor și pot compara cât de stabilă este fiecare structură folosind reguli simple de măsurare.
Obiectiv: Dezvoltarea abilităților de măsurare, comparare și înțelegerea conceptelor de volum și stabilitate.
- Crearea de grafice pentru a arăta câte piese au fost utilizate în construcția fiecărei case și pentru a compara durata de timp necesară pentru fiecare tip de construcție (casă de paie, lemn, cărămidă).
Obiectiv: Citirea graficelor și interpretarea datelor.
Explorarea mediului/Științe
- Explorarea ciclului de viață al animalelor asociate cu povestea, cum ar fi porcii și lupii. Pot crea un afiș cu etapele ciclului de viață al acestor animale.
Obiectiv: Învățarea despre ciclurile de viață și adaptarea la mediu.
- Explorarea materialelor utilizate pentru construirea caselor (paie, lemn, cărămizi), discutarea caracteristicilor fiecărui material, cum ar fi durabilitatea și rezistența la diferite condiții (ex: vânt, apă).
Obiectiv: Înțelegerea proprietăților materialelor, aplicarea conceptelor științifice simple în construcție și explorarea efectelor mediului asupra materialelor.
Arte vizuale
- Crearea de colaje, desene, modele ale caselor purcelușilor și ale personajelor din poveste sau a costumelor pentru o reprezentație teatrală bazată pe poveste, fie individual, fie colaborativ.
Obiectiv: Dezvoltarea creativității și a abilităților artistice
Dezvoltare personală
- Discutarea importanței planificării și a luării deciziilor bune, inspirate de lecțiile învățate de purceluși. Elevii pot învăța despre planificarea responsabilă și importanța pregătirii pentru dificultăți.
Obiectiv: Promovarea gândirii critice, luarea deciziilor înțelepte și dezvoltarea responsabilității personale și sociale.
Concluzie
Prin activități transdisciplinare care combină povești, jocuri și explorare, elevii pot fi motivați să descopere plăcerea de a învăța și să își dezvolte abilități valoroase pentru viitor.
Prof.înv.primar, Ardelean Amalia-Loredana
Liceul de Arte Ionel Perlea, Slobozia, Ialomița
imagine Compania de Povestitori EduStory