Atelier de Cuvinte

Tehnici de storytelling în educația timpurie

lămurit. Încurajează-l să interacționeze cu tine, să-și exprime, argumentat, atașamentul sau respingerea unor personaje/fapte.

Transformarea conceptelor în personaje – odată ce niște concepte devin personaje dintr-o poveste, acestea pot fi internalizate cu ușurință, pot stârni emoții și pot deschide ușa imaginației, loc în care copiii se simt cel mai bine.

Inventarea poveștilor alături de copii

Dezvoltarea creativității copilului se face prin implicarea lui în crearea de povești și cu ajutorul unor accesorii externe. Folosirea păpușilor, a zarurilor cu pictograme sau a plastilinei ajută copiii să vizualizeze mai bine întâmplările cărora le dau glas alături de părinți. Există zeci de astfel de exemple din care educatoarele se pot inspira.

Participarea la evenimente de story reading și storytelling

Citirea poveștilor și storytelling-ul se îmbină perfect la evenimentele cu tradiție din grădinițe, unde, în mod constant sunt invitați prieteni ai copiilor să le citească o poveste și să-și aducă aportul personal de storyteller. 

Educaţia prin poveşti îşi propune ca obiective:

  • dezvoltarea capacităţii de exprimare orală, de înţelegere şi utilizare corectă a semnificaţiilor structurilor verbale orale.
  • educarea unei exprimări verbale corecte din punct de vedere fonetic, lexical, sintactic.
  • dezvoltarea creativităţii şi expresivităţii limbajului oral.
  • dezvoltarea capacităţii de a înţelege şi transmite intenţii, gânduri, semnificaţii mijlocite de limbajul scris. 
  • înregistrarea performanţelor individuale prin exersarea capacităţii de a îşi valorifica experienţa de învăţare, învăţând pe alţii; 
  • dezvoltarea încrederii în posibilităţile lor de relaţionare şi de asumare a responsabilităţilor.

Expunerea timpurie la cărți și povești joacă un rol important în dezvoltarea copiilor ca viitori cititori. În felul lor, bebelușii citesc. Interacțiunile vizuale și verbale ale copiilor cu poveştile stimulează și modelează cunoștințele lor timpurii despre limbajul scris, îi dezvolta cognitiv, emoţional, social. Citirea poveştilor este corelată cu abilitățile timpurii de literație ale copiilor, care sunt definite ca abilitățile sau cunoștințele pe care aceştia le dezvoltă înainte de a deprinde convențiile citit-scrisului. Fiind expuși la contexte în care convențiile textului tipărit și ale literației apar în mod proeminent, copiii dobândesc anumite condiții prealabile de dezvoltare a competențelor de literație.

  • înțelegerea legăturii dintre cuvintele tipărite și cele rostite (auzul fonematic); 
  • înțelegerea rolului textului tipărit în comunicare; 
  • recunoașterea literelor și simbolurilor (cunoașterea alfabetului); 
  • îmbogățirea vocabularului. 

Toate aceste abilități sunt importante pentru succesul ulterior în deprinderea cititului și influențează implicarea copiilor în activitățile de literație. Citirea cărților împreună cu copiii le oferă acestora o experiență a limbajului narativ. Citirea este un sprijin esențial pentru dezvoltarea cognitivă, psihologică, socială și culturală a copiilor de vârstă mică. De la o vârstă fragedă, ea susține dezvoltarea imaginației, a gândirii, a conceptului de timp și cronologie și îmbogățirea limbii. De asemenea, sprijină îmbogățirea reprezentărilor despre lume, deoarece cărțile ilustrate sunt realizate de artiști care oferă interpretarea lor despre lumea în care trăiesc, în corelaţie cu textul scris.

 

Prof.Înv.Preşc. Andrei Daniela, 

Grădiniţa cu P.P. Nr.1 Galaţi

imagine Compania de Povestitori EduStory

Articole asemănătoare

Newsletterul “EduStory”

Înscrie-te aici ca să primești informații sau resurse care să te inspire
pentru cum să povestești sau să faci prezentări memorabile și cu impact