Cu siguranță povestitorul își dorește ca fiecare întâlnire pe care o are cu publicul să fie un succes.
Asta fiindcă atunci când reacțiile publicului confirmă că momentul a fost valoros, povestitorul știe 2 lucruri: povestea va rămâne în inima publicului și ca mesaj, și ca experiență.
Iată, așadar, 2 modalități prin care să construiești o structură de succes pentru orice poveste:
- Formule repetitive
E vorba de acele formule pe care publicul le recunoaște și ajunge să le anticipeze, acționând împreună cu povestitorul atunci când e timpul pentru ele.
Desigur, publicul poate fi invitat și îndrumat spre această acțiune sau poate să o facă din proprie inițiativă.
Aici poate fi vorba de: anumite cuvinte care se repetă, de gesturi, de mișcări scurte.
Formulele repetitive reprezintă, în esență, o formă de interacțiune, o modalitate de a implica real, concret și fizic publicul.
- Construcție pe marginea punctelor cheie din poveste
Indiferent de povestea care urmează să fie expusă, fie că e vorba doar de o interpretare a unei povești care a fost deja scrisă, fie că e construită în acel moment, există câteva elemente care nu pot lipsi de acolo:
- formulele repetitive
- conflictul eroului
- lupta dintre bine și rău sau reacție psiho-emoțională care rezolvă conflictul
- restabilirea echilibrului
Restul poveștii poate fi construit pe marginea celor 4 piloni.
Pentru o poveste creată instant, o variantă care poate fi adoptată este aceea de a-i cere publicului informații legate de protagonist, de conflict, de locul acțiunii.
Astfel, publicul va simți că este cel care creează povestea, deși povestitorul va deține controlul mereu.
El va șlefui povestea în măsura în care să-i permită să-i păstreze structura, dar să și integreze ideile primite din partea publicului.
Iată, deci, 2 modalități prin care o poveste poate fi gândită și construită astfel încât să aibă în final succesul la care povestitorul aspiră.
Totuși, indiferent de modalitatea aleasă, cheia stă în implicarea ascultătorilor în poveste. Fiindcă un public activ înseamnă un public mai atent, mai captivat, mai prezent.
Și dacă la nivelul ridicat de interacțiune al publicului se adaugă spontaneitatea povestitorului și atenția sa la detalii, întâlnirea se poate transforma rapid într-un eveniment memorabil, de care toți își vor aminti cu drag.
Cu bine!
Giorgiana Elena Popan