Tu cum mănânci ceapa verde?
Începi cu partea albă sau cu cea verde? 🙂
Studii de psihologie comportamentală arată că cel mai eficient este să plasezi elementele cheie ale unui mesaj la începutul, respectiv la sfârșitul acestuia. (Neuromarketing – Patrick Renvoise & Christophe Morin)
În storytelling lăsăm cu bună știință ce e mai bun la sfârșit, pentru că atunci avem de livrat mesajul și ne dorim ca publicul trebuie să plece de la întâlnire încărcat și îmbogățit.
Dacă la început, prin jocuri și motricitate implicăm auditoriul tânăr pentru a-i capta atenția, iar pe parcurs, când simțim „căderi” de energie, apelăm la tehnici pentru menținerea și creșterea nivelul energetic, facem toate astea cu scopul de a pregăti publicul pentru livrarea mesajului.
Adică cireașa de pe tort.
Fie că dorim să transmitem o parabolă, o lecție sau doar o poantă, asamblăm fiecare povestire cu finalul în minte, momentul când livrăm ultimul strop de valoare din întregul act pe care l-am construit până atunci.
Dacă prima parte a prezentării are rolul să aducă auditoriul pe lungimea ta de undă, a doua are rolul să ofere gustul cu care rămâne spectatorul multă vreme după ce povestea s-a terminat.
Atunci când construiești povestea, e bine să stabilești de la început cu ce-ți dorești să rămână publicul la final. Iar apoi să inserezi treptat, fără să dezvălui finalul, toate elementele necesare care să construiască argumentul și să nu rămână loc de interpretare.
În lucrul cu copiii, dar nu numai, e important ca finalul să aducă o notă surprinzătoare, neașteptată, prin care să răspunzi la problemele ridicate de-a lungul poveștii.
Dacă la final ascultătorului i se închid toate cercurile deschise pe parcurs, așteptările îi vor satisfăcute și impresia cu care rămâne acesta va fi una pozitivă și de durată.
Asta dacă nu cumva dorești intenționat ca auditoriul să plece cu întrebări pe care să și le răspundă ulterior, în particular. E și acesta un mod de a încheia o poveste.
Evident că personalizăm fiecare final în funcție de vârsta audienței sau de tipul mesajului pe care ne-am propus să-l transmitem. Detalii despre asta poți găsi în tutorialul pe care l-am făcut pe această temă – Cum să închei povestea.
Resursa completă de la Cercul Povestitorilor (Tutorial + Înregistrarea întâlnirii lunare) cuprinde mai multe idei despre cum să-ți construiești un mod personal de a încheia o poveste dar și care este diferența dintre finalul poveștii și finalul momentului.
Data viitoare mă gândesc să-ți prezint câteva modalități de încheiere preluate de la povestitori din alte țări, pe care le poți prelua și adapta.
Cu bine!
Giorgiana Popan
Drd în Arta Povestirii
P.S. Dacă ai valorificat aceste informații, ne bucură comentariul despre experiența ta.
Iar dacă dorești să primești mai multe informații sau resurse care să te inspire cum să povestești sau să faci prezentări memorabile și cu impact, o facem cu tot dragul. Iar Ioana (0751515331) este cea mai potrivită să te ajute în acest sens.