Atelier de Cuvinte

Dezvoltarea atenției școlarului mic prin arta povestirii

Povestirea face parte din sistemul metodelor de învățământ, fiind o metodă de comunicare orală, de tipul expozitiv, care a evoluat odată cu modernizarea și restructurarea metodelor care facilitează învățarea elevilor, în raport cu evoluția științelor educației și ale psihologiei învățării. Aceasta constă într-o expunere vie, plastică, sub formă de narațiune sau descriere a  faptelor, evenimentelor, fenomenelor naturii, personajelor, întâmplărilor, în timp și spațiu, pentru a fi cunoscute de elevi.

Auzim tot mai des  cadre didactice care afirmă că din ce în ce mai mulți copii al căror comportament visător, sau dimpotrivă, agitat este dăunător pentru atenția, reflecția și motivația indispensabile în învățare.  

Povestirea este o metodă pe care învățătorul se poate baza, în mod general, frontal, discret, care atinge orice emoție, în fiecare dintre elevii clasei pe care o coordonează.

În cazul elevilor cu dificultăți de concentrare a atenției s-a observat că aceștia au dificultăți în a disocia emoția de intelect. În acest caz, cu povestea, este solicitată memoria de lucru a elevului, în mod conștient, ghidat, prin povestire, implicare, el fiind conștient de capacitatea sa de a căuta singur lucrul de care are nevoi pentru a participa activ și a realiza o sarcină. 

Arta povestirii declanșează în auditoriu instrucțiuni menite să călăuzească, să vegheze, să concentreze, să activeze structuri psihice care par a fi dificil de accesat. 

Așadar profesorii au datoria de a dezvolta arta propriei povestiri pentru a facilita procesul de învățare în clasă, pentru a deveni un bun personal, pe care să-l utilizeze ca pe instrument valabil, care și-a dovedit eficiența de-a lungul timpului în învățământ. Povestirea nu este o metodă tradițională, ci este o metodă vie, naturală care legă generații. Ea trebuie să devină un bun la învățământului românesc și internațional, fiind demonstrate plurivalențele sale, mijlocirea multidimensională și flexibilitate spațio-temporală în cadru secvențelor de învățare în clasa de elevi. 

 

Prof. Buna Daniela

 

Bibliografie: 

Jaques Thomas, Celia Vaz-Cerniglia, Guy Williems (2011) Tulburările de atenție la copii, Polirom, Iași.

Clarissa Pinkola Estes Femei care alearga cu lupii. Povesti si mituri ale arhetipului femeii salbatice, Ed. Niculescu, București 

 

Articole asemănătoare

Newsletterul “EduStory”

Înscrie-te aici ca să primești informații sau resurse care să te inspire
pentru cum să povestești sau să faci prezentări memorabile și cu impact