Atelier de Cuvinte

Dezvoltarea creativităţii prin metode ludice în arta povestirii la limba şi literatura română în gimnaziu.

În ultimii ani am observat o scădere a interesului pentru învățare, plictiseala instaurându-se frecvent și mult mai des decât în mod obișnuit, tehnologia devenind modul de a respira, de a acționa și de a asculta. Destinul ne-a îndreptat spre un drum inițiatic de poveste: Arta povestirii și beneficiile acesteia atât în aplicarea la orele de română, cât și în viața cotidiană sau personală. 

Lecțiile fiind îmbrăcate în haina povestirii au început să capteze cu adevărat atenția elevilor, iar atmosfera fiind mult mai relaxantă și plăcută. Elevilor noştri trebuie să le amintim tot timpul că învaţă pentru viaţă, nu de dragul notelor sau de frumuseţea d-nei profesoare ori a d-lui profesor. 

Iată un exemplu de joc pe care l-am utilizat la clasă:

Castel: Este nevoie de o minge de tenis de câmp şi de pietre de diferite mărimi aşezate una peste alta într-o piramidă ce reprezintă un castel. În locul pietrelor se mai pot folosite cuburi de plastic şi minge de tenis de masă. Elevii vor fi împărţiţi în două grupe. Prima grupă va trebui să doboare castelul cu ajutorul mingii. După ce castelul este dărâmat sarcina grupei va fi să îl refacă. Grupa a doua va trebui să împiedice prima grupă în refacerea castelului prin punerea de întrebări referitoare la lecţia de zi şi lecţiile precedente. Pentru fiecare răspuns corect se va clădi câte o pietricică. Dacă răspunsul este greşit va fi luat prizonier de grupa a doua. Prima grupă câştigă dacă reface castelul, iar grupa a doua câştigă dacă îi ia prizonieri pe toţi colegii din prima grupă. Profesorul va găsi modalitatea cea mai bună pentru a răsplăti ambele grupe. Se pot schimba grupele, grupa a doua devenind prima grupă şi invers. Profesorul va coordona bunul mers al jocului pentru a nu apărea conflicte. Prizonierii au şansa de a scăpa în cazul în care: grupa a doua pune o întrebare, grupa întâi răspunde greşit, grupa a doua este obligată să răspundă la propria întrebare, dacă răspunde corect ia prizonierul, dacă răspunde greşit, prizonierul scapă. Jocul se poate utiliza în orele de recapitulare / aprofundare.

Jocul și povestea trebuie introduse cu grijă şi alese în funcţie de nivelul clasei, de lecţia predată, de temperamentul elevilor; ne jucăm, povestim pentru a învăţa mai uşor lecţia, pentru a învăţa abilităţi de viaţă, pentru a îmbina utilul cu plăcutul, fiind foarte important să se cunoască şi noţiunile teoretice care îi vor ajuta să treacă prin întreg labirintul ludic al creativităţii. 

 

Prof. Olimpia Pop (prof. limba și literatura română),

Școala Gimnazială Băsești, județul Maramureș

Articole asemănătoare

Newsletterul “EduStory”

Înscrie-te aici ca să primești informații sau resurse care să te inspire
pentru cum să povestești sau să faci prezentări memorabile și cu impact