Uite cum aș vedea eu un eveniment de Mica Unire, organizat la clasă, sub forma unei călătorii în timp.
Aș evoca evenimentul pe care îl sărbătorim și însemnătatea lui pentru poporul român și le-aș spune copiilor că ne îmbarcăm pe o navetă spațială, singura care poate în acest moment călători în timp. Numele ei este Imaginație (sau Poveste, de ce nu).
De ce nu ai fi tu căpitanul navei care la început ar face un anunț specific celor din avion înainte de decolare? 🙂
Aș împărți copiii în două tabere: Moldova și Valahia și aș da fiecărei echipe să adune elemente specifice fiecărei regiuni geografice (pentru pregătirea mai bună a evenimentului aș face asta cu ceva timp înainte de ziua „călătoriei”).
Călătoria în timp până la Mica Unire va trece prin următoarele 4 mari perioade istorice:
- prezent – 1989 – după căderea comunismului
- 1945 – 1989 – de după Al Doilea Război Mondial
- 1918 – 1945 – de după Marea Unire
- 1859 – 1918 – de după Mica Unire
Fiecare echipă va trebui să caute pentru perioadele menționate mai sus, respectiv fiecare regiune pe care o reprezintă, astfel:
- câteva personalități ale muzicii, artei, literaturii, sportului, teatrului sau cinematografiei
- câteva momente istorice care au marcat regiunea pe care o reprezintă (Revoluția de la 1989, Marea Unire, Războiul de Independență sub același steag, de exemplu)
- alte elemente specifice (port popular, instrumente muzicale, rețete gastronomice)
Când tu, căpitanul, îi inviți să privească pe hubloul din partea dreaptă (Moldova), respectiv stânga (Valahia), un reprezentant al regiunii respective prezintă un scurt context și prezentarea personalității sau momentului, ar porni o piesă muzicală sau videoproiectorul cu elementele vizuale (tablou, sculptură, imagini de la Revoluție etc).
La schimbarea perioadei, căpitanul intervine și anunță trecerea adăugând puțin context istoric.
Când nava „aterizează” la momentul Unirii din 1859, ori tu, căpitanul, ori câte un reprezentant al fiecărei regiuni, prezentați contextul istoric în care s-a înfăptuit Mica Unire și puneți împreună de o mămăligă (asta dacă nu vrei să-i inviți să încingă Hora Unirii). 🙂
După câteva selfie-uri cu personalitățile istorice ale vremii, vă îmbarcați pe navă și porniți înapoi spre casă.
Timp în care, în timpul „zborului”, ca să treacă timpul mai ușor, pregătești întrebări legate de Mica Unire respectiv cele două regiuni istorice, putând chiar să oferi un premiu simbolic pentru echipa câștigătoare.
După cum vezi, m-am jucat cu ideea călătoriei în timp și a unor valori mai aproape de tinerii de azi, tocmai pentru a-i „transporta” într-un moment important al poporului român.
Și astfel le-am adus într-o formă distractivă o informație cu care am dorit să rămână.
Sper să-ți fie de folos și aștept să-mi scrii cum a fost, dacă ai avut curajul să călătorești în timp. 🙂
Te las cu bine.
Giorgiana Popan
Drd în Arta Povestirii