Teatrul de păpuşi foloseşte apropierea dintre copil şi păpuşi, dă viaţă păpuşilor, dă grai animalelor şi asigură conţinutul instructiv-educativ al învăţării active.
Copilul se joacă în timpul liber. În imaginaţia lui, jucăriile prind viaţă, el discută ore întregi cu păpuşa lui. Păpuşiile şi jucăriile stau foarte aproape de gândirea copilului preşcolar, mai aproape decât actorii de pe scenă sau acţiunile din desene.
Teatrul de păpuşi este o artă complexă, ea reuneşte într-o armonie completă munca intelectuală, munca artistică şi munca tehnică. Prin buna alegere a pieselor asigurăm o educaţie în spiritul moralei, prin muzica şi cântecele folosite, prin decorurile variate asigurăm educaţia estetică, prin faptul că păpuşile, decorurile, chiar şi scena teatrului de păpuşi se confecţionează, asigurăm dezvoltarea dragostei pentru o muncă de creaţie. Dând glas păpuşilor copilul învaţă să comunice prin teatru, îşi dezvoltă limbajul paraverbal, învaţă să asigure o interpretare adecvată şi distinctă pentru păpuşa lui.
În dezvoltarea teatrului de păpuşi se disting patru forme:
- Teatrul de umbre este considerat strămoşul teatrului de păpuşi. Este cea mai simplă formă a jocului de păpuşi şi se poate confecţiona oriunde, cu cele mai simple mijloace.
- Teatrul de marionete ia fiinţă prin dezvoltarea tehinicii de joc a teatrelor de păpuşi, păpuşile fiind mişcate de sus cu ajutorul unui complex de sfori.
- Păpuşa baston (waywang) este mişcată cu ajutorul unui baston care reprezintă trupul păpuşii.
- Păpuşile de mână este forma cea mai recomandată pentru grădiniţe, fiind cea mai uşoară şi putând fi organizată cu mijloace proprii în orice şcoală.
Teatrul de păpuşi se prezintă, în linii mari, ca o activitate distractivă fiind în acelaşi timp o activitate creativă. Este un bun prilej de a dezvolta capacităţile de comunicare, cultivarea calităţilor interpretative, spiritul colectiv.
Pentru buna organizare a teatrului de păpuşi în grădiniţă este bine să se formeze mai multe grupe de „artişti”, ţinând seama de înclinaţiile fireşti ale copiilor:
- Creatorii de păpuşi – copii cu imaginaţie, spirit inventiv, cărora le place lucrul de mână, pictura.
- Creatorii decorurilor – trebuie să aibă aceleaşi calităţi cu creatorii păpuşilor
- Creatorii obiectelor necesare unei piese (recuzitorii) vor fi aleşi dintre copiii care au înclinaţii spre abilităţi practice.
- Mânuitorii păpuşari – copii care au o dicţie foarte bună
- Echipa de muzicieni – care vor forma o mica orchestră (copii cu voce şi ureche muzicală)
- Echipa tehnică – careva avea grijă de problemele şi desfăşurarea tehnică a spectacolului.
Din prisma dezvoltării capacităţilor de comunicare partea care ne interesează cel mai mult este cea referitoare la graiul păpuşilor, la graiul acestora. Mişcările păpuşilor vor fi completate prin vorbe, care să dea înţeles şi conţinut jocului de scenă. Vorbirea şi mişcările păpuşilor trebuie să fie într-o armonie deplină, de aceea fiecare mânuitor de păpuşă trebuie să vorbească pentru păpuşa sa. În cazul în care mânuitorul are pe mâini două păpuşi, atunci, schimbându-şi vocea, va asigura o interpretare distinctă pentru ambele roluri.
Frumuseţea expresiilor şi claritatea lor constituie factori foarte importanţi în teatrul de păpuşi. Jocul de altfel este foarte simplu şi nu necesită prea multe exerciţii. Se pot pune în scenă cu ajutorul preşcolarilor povestiri uşoare, chiar fără să fie scrise în formă de piese, însă în acest caz mânuitorii trebuie să cunoască foarte bine povestea jucată.
În activitatea instructiv-educativă de la clasă, de multe ori folosim metoda dramatizării. Tot aici putem introduce şi teatrul de păpuşi. La deschiderea cortinei teatrului de păpuşi din clasă se va stabili imediat o legătură între păpuşi şi public. Copiii trăiesc acţiunea prezentată. Reprezentaţiile teatrului de păpuşi la această vârstă nu trebuie să fie lungi, deoarece pot obosi mânuitorii şi plictisi publicul.
Strategiile de învățare bazate pe teatrul de păpuşi în pedagogia dramatică contribuie la dezvoltarea și completarea procesului de învățământ, la dezvoltarea înclinațiilor și aptitudinilor elevilor, la organizarea rațională și plăcută a activităţilor din grădiniţe.
Libertatea de exprimare pe cae o oferă teatrul de păpuşi, precum şi îmbogățirea experienței sociale, amplificarea relațiilor cu ceilalți este mai mare și, ca atare, posibilitățile de socializare. Cadrul de acțiune oferă câmp larg manifestării inițiativei și participării în funcție de anumite preferințe, interese, capacitate, preocupări etc.
Asemenea activități dezvoltă contactele sociale dintre copii, amplificând nevoia copilului de a se afla în colectivitate, de a stabili relații interpersonale, de prietenie și întrajutorare, de a forma împreună cu ei grupuri, echipe care să se întreacă cu alte echipe, dezvoltă simțul responsabilității.
Semnificativ este şi faptul că în asemenea activități opinia colectivului se manifestă cu mai multă forță . Dacă libertatea de opțiune a preşcolarilor este mai extinsă, responsabilitatea lor față de colectiv se accentuează.
Interacționând și comunicând cu ceilalți, preşcolarii înțeleg mai bine ce înseamnă sinceritate, corectitudine, curaj, mândrie, modestie. Un rol deosebit în procesul integrării elevului din grupele mici în colectivul școlar revine sistemului de interrelaționare cu ceilalți, climatului socio-afectiv care se dezvoltă în cadrul grupului. Înlăuntrul microgrupului școlar se formează trăsături ale personalității, cum sunt: simțul onoarei, al demnității personale, simțul adevărului și al dreptății. Cooperarea, întrajutorarea, întrecerea influențează asupra personalității copilului și activității lui.
Ca profesor în învăţământul preşcolar consider prioritară necesitatea promovării unei metodologii didactice participative, care situează copilul în poziția de subiect al actului de cunoaștere și de educație. Consider ca nu este suficient să le citim preşcolarilor o poveste, trebuie să trecem la nivelul următor de a transforma lectura într-o activitate mult mai interesantă precum teatrul de păpuşi, în care copilul preşcolar să participe cu plăcere, dar şi să îşi formeze competenţe si abilităţi de comunicare şi nu numai.
Autor: Prof. Inv. Preşc. Giuran Ana Maria, Gradiniţa P.P. Toţi Sfinţii Rm. Vâlcea
Bibliografie
Leonte Rodica, Opţionalul teatrului de păpuşi, Editura Rovimed Publishers, Bucureşti, 2009