Atelier de Cuvinte

Poveștile în pedagogia curativă, urmând firul roșu

Pedagogia curativă, destinată în primul rând copiilor cu nevoi speciale, se bazează pe ideea că aceștia trebuie să învețe aceleași obiecte ca un copil dezvoltat normal pentru o dezvoltare completă. Un element cheie este crearea unui climat pozitiv și terapeutic în clasă, cultivat prin ritm și ansamblu, care ajută la îndepărtarea fricii și dezvoltă conștiința de sine și coeziunea de grup.

Acest mediu este menținut prin utilizarea consecventă a „firului roșu” narativ, o continuitate care transformă predarea abstractă într-o experiență vie. Firul roșu reprezintă progresia conștientă a conținuturilor prin narațiune, adaptată fiecărui stadiu de dezvoltare.

De la grădiniță, unde se folosesc povești simple, progresia include basme (Clasa I) pentru a înțelege lumea, fabule și legende (Clasa a II-a) pentru familiarizarea cu trăsăturile sufletului și înțelegerea relațiilor umane, și mituri despre Creație (Clasa a III-a) pentru lege și dreptate.

În clasele mai mari, narațiunile avansează către mituri și epopei locale/naționale (Clasa a IV-a), istorie timpurie și mitologii antice (Clasa a V-a), istorie antică și Evul Mediu Timpuriu (Clasa a VI-a) și Renaștere (Clasa a VII-a), culminând cu istorie contemporană și biografii (Clasa a VIII-a).

Povestea nu este doar o metodă didactică, ci un instrument terapeutic care creează un „arc de siguranță imaginativ”, vindecând fragmentarea și ancorând copilul într-un mediu ritmic și unitar, esențial pentru dezvoltarea armonioasă.

 

 

Profesor psihopedagogie specială Bucur Maria Ioana

CȘEI Rudolf Steiner Hunedoara

Articole asemănătoare

Newsletterul “EduStory”

Înscrie-te aici ca să primești informații sau resurse care să te inspire
pentru cum să povestești sau să faci prezentări memorabile și cu impact