Atelier de Cuvinte

De la povești la practici: strategii pentru construirea unui climat școlar armonios

Lucrarea analizează importanța dezvoltării unui climat pozitiv în clasă prin utilizarea poveștilor, a bunelor practici și a ideilor inovative, cu accent pe valorificarea literaturii lui Ioan Slavici, în contextul anului comemorativ 2025.

Problema identificată constă în lipsa unui mediu educațional armonios și incluziv, reflectată prin scăderea motivației elevilor, conflicte interpersonale și anxietate școlară. Cauzele acestei situații sunt legate de metodele tradiționale rigide, presiunea performanțelor standardizate, lipsa resurselor pentru activități inovative și neglijarea dimensiunii formative a literaturii.

Soluția propusă vizează integrarea poveștilor și a narațiunilor cu valoare educativă în activitatea didactică, prin metode interactive și colaborative (jocuri de rol, scriere creativă, dezbateri), ceea ce contribuie la dezvoltarea empatiei, reducerea conflictelor și creșterea motivației școlare.

Implementarea s-a realizat prin includerea textelor literare în curriculum, activități interdisciplinare și proiecte comunitare. În mod special, operele lui Ioan Slavici au fost valorificate pentru a discuta dileme morale și pentru a consolida dimensiunea culturală și identitară a educației.

Concluzia lucrării este că poveștile și literatura, utilizate creativ și inovativ, contribuie semnificativ la formarea unui climat pozitiv în clasă, transformând școala într-un spațiu sigur, colaborativ și formativ pentru elevi.

 

Prof. Sava Alexandru

Școala Gimnazială Bivolari, județul Iași

Articole asemănătoare

Newsletterul “EduStory”

Înscrie-te aici ca să primești informații sau resurse care să te inspire
pentru cum să povestești sau să faci prezentări memorabile și cu impact