Atelier de Cuvinte

Particularitățile de care trebuie să ții cont atunci când adaptezi o poveste pentru un eveniment

Să poți să te asiguri de faptul că evenimentul pe care îl organizezi va fi unul memorabil este o abilitate pe care cu siguranță ți-o dorești.

 

Și nici măcar nu e așa complicat cum pare. 

Fiindcă o poveste bine aleasă și adaptată la publicul pe care urmează să îl ai te va duce exact la acest rezultat. 

Concret, după ce alegi povestea, trebuie să stabilești cum anume o adaptezi vârstei publicului tău. 

E evident faptul că modul în care spui o poveste în fața unor copii trebuie să fie diferit de modul în care spui o poveste în fața adulților.

Chiar dacă e aceeași poveste și chiar dacă mesajul, în esență, e același.

Îți voi oferi în continuare o serie de particularități de care să ții cont pentru 3 categorii de public.

 

  • Copii mici (preșcolari, învățământ primar) 

 

Pentru copiii mici, o poveste care să-i capteze trebuie să fie o poveste cu mult umor și care să aibă un mesaj simplu. 

Mai mult, vei reuși să te bucuri de atenția unui public tânăr prin expresivitate, printr-un mod de adresare teatral, ușor exagerat pe alocuri, cu un limbaj al corpului suficient de vizibil, prin schimbări de ritm, pauze.

 

  • Copii mari (gimnaziu, liceu)

 

Principalul aspect pe care trebuie să-l ai în vedere aici este firescul. E nevoie să te asiguri că poți trece de la realitate la realitatea ficțională a poveștii foarte ușor, fără ca publicul să sesizeze neapărat acest lucru. 

De aceea, formula de început a poveștii va lipsi. În plus, vei adapta povestea, măcar pe alocuri, la interesele publicului pe care îl ai în față. 

De exemplu, poți face conexiuni între poveste și subiectele de interes din adolescență: iubire, prietenie, toleranță, ideea de gașcă, atitudine.

Iar apoi, pe parcurs, te vei folosi de aceste conexiuni pentru a transmite mesajul pe care ți-l dorești. 

 

  • Adulți

 

În cazul adulților, adaptarea poveștii trebuie făcută cu foarte multă atenție, finețe, inteligență. 

E nevoie să identifici o problemă, o idee, o întrebare specifică publicului, care să fie puntea de legătură către poveste.

 

Totuși, conexiunile pe care le faci de-a lungul poveștii trebuie să fie într-un număr rezonabil, astfel încât publicul să nu deranjeze publicul în vreun fel. 

De aceea, e indicat să alegi cele mai bune și ofertante 2-3 momente din poveste în care să faci legăturile pe care ți le dorești. 

Pentru adulți, o astfel de poveste poate fi ocazia perfectă pentru reflecție, pentru introspecție și chiar pentru a face pasul către o schimbare, fie că e vorba despre gândire, atitudine sau comportament.  

Așadar, adaptarea poveștii în funcție de categoria de public este deosebit de importantă. 

 

Iar acțiunile pe care le faci în acest sens pot face diferența dintre un eveniment obișnuit și un eveniment cu adevărat memorabil, de care participanții să-și aducă aminte cu entuziasm. 

 

Cu bine!

Giorgiana Elena Popan

Drd în Arta povestirii

Articole asemănătoare

Newsletterul “EduStory”

Înscrie-te aici ca să primești informații sau resurse care să te inspire
pentru cum să povestești sau să faci prezentări memorabile și cu impact