Atelier de Cuvinte

Dezvoltarea abilităților oratorice prin jocuri teatrale

În urma experienței la catedră, am observat dificultățile din ce în ce mai mari cu care se confruntă elevii de liceu atunci când se află în situația de a (se) comunica. Problemele cu care se confruntă în astfel de contexte sunt diverse: de la o lectură greoaie a textului, pronunțări greșite ale unor cuvinte, stâlcirea neologismelor și arhaismelor, emoții prea mari care îi împiedică să rostească cuvintele sau să lase impresia că le vibrează vocea, deseori uită textele pe care ei înșiși le-au pregătit, schimbarea fizionomiei până la teama de a nu fi ridiculizați de ceilalți. Prin urmare, am decis să identific o serie de modalități prin care să-i pot ajuta să depășească aceste dificultăți și să-i susțin pentru a-și dezvolta abilitățile oratorice într-un mod atractiv, ludic și antrenant; prin jocuri și tehnici teatrale. 

Am aplicat un program la clasa a XI-a, în cadrul opționalului, „Dezbatere, oratorie și retorică”, pornind de la premisa că un orator bun nu se naște, ci el se face în timp și cu multă muncă.

ETAPA INIȚIALĂ: selectarea unor discursuri publice și onstruirea propriilor discursuri. 

ETAPA PROPRIU-ZISĂ: Discuțiile post-susținere discursuri individuale.

Selectarea și aplicarea jocurilor teatrale care să îi ajute pe partea de dicție, respirație și memorie

RESPIRAȚIA – exerciții de respirație adâncă, laterală și la nivelul spatelui, exersarea respirației abdominale

DICȚIA –  exerciții pentru mușchii limbii și ai buzelor, mecanisme de articulațiilectura cu voce tare 

MEMORIA – jocuri: „Când o să plec în California”, „Dialogul alfabetului”, „Condu povestea”.

ETAPA FINALĂ: Aplicarea și interpretarea chestionarului final. 

Așadar, rezultatele obținute, precum și progresul elevilor, vin să susțină utilitatea jocurilor teatrale și contribuția acestora în dezvoltarea abilităților oratorice la elevii de liceu. Analizând ceea ce au simțit, au experimentat etc. în situațiile date, jocurile teatrale aplicate nu au rămas la stadiul de joc, ci au dobândit valențe pedagogice, devenind experiențe de învățare.

 

Prof. Oprea Elena-Diana

Liceul „Voievodul Mircea”, Târgoviște

Bibliografie:

Gîlea, M. (2017). Primii pași în arta actorului. Curs practic. Anul I, semesrul I. București: UNATC Press.

Articole asemănătoare

Newsletterul “EduStory”

Înscrie-te aici ca să primești informații sau resurse care să te inspire
pentru cum să povestești sau să faci prezentări memorabile și cu impact