Atelier de Cuvinte

Metode inovative în învăţământul preşcolar

Motto: “ Mai mult decât a preda, tehnica didactică înseamnă a învăţa pentru sine şi a facilita învăţarea altora.” Bernat S. ( 2003 p.15-19) 

Inovația didactică a adus în învățământul preșcolar termeni și atitudini noi necesare în procesul instructiv- educativ. 

Metodele inovative de învăţare sunt modalităţi moderne de stimulare a învăţării şi dezvoltării personale încă de la vârstele timpurii, sunt instrumente didactice care favorizează interschimbul de idei, de experienţe, de cunoştinţe, asigurând perfecţionarea şi optimizarea demersului educaţional. 

Metodele utilizate la preşcolari sunt atât cele “clasice”, cât şi cele “moderne”; numai abilitatea cadrului didactic poate face ca orice metodă folosită să stârnească interesul copilului preşcolar şi să-l determine să înveţe în modul cel mai plăcut: prin joc. Cele mai utilizate metode interactive sunt cele care canalizează energiile creatoare ale preşcolarilor în direcţia propusă, le captează atenţia, stimulează mecasnismele gândirii, ale inteligenţei, voinţei, motivaţiei şi imaginaţiei şi îi implică afectiv în ceea ce fac. 

În învăţământul preşcolar sunt utilizate o multitudine de metode moderne însoţite de tehnici specifice şi resurse materiale, dintre care amintim: 

  1. Explozia stelară – steluţa mare şi 5 steluţe mici 
  2. Lotus – flori de nufăr mici şi o floare de nufăr mare 
  3. Bula dublă – două cercuri mari de culori diferite câte patru cercuri mici de culori diferite, săgeţi lungi şi scurte 
  4. Predarea/învăţarea reciprocă – palete colorate cu întrebări, ecusoane, coroniţe 
  5. Ciorchinele – cercuri sau ovale de două mărimi şi două culori, săgeţi 
  6. Cubul – un cub sau tot atâtea cuburi câte tematici predaţi, 6 plăcuţe cu descrie, compară, analizează, argumentează, asociază, aplică, simboluri pentru copii 
  7. Pălăriile gânditoare – albă, roşie, galbenă, verde, albastră neagră 
  8. Piramida şi diamantul – suport de lucru, pătrate sau benzi de carton de culori diferite 
  9. Mozaicul –fişa expert, ecusoane, chestionar de evaluare-ilustrat 
  10. Diagrama Venn – fişe de lucru, ecusoane 

Metodele interactive de grup sunt modalități de stimulare a învățării experiențiale, de exersare a capacităților de analiză, de dezvoltare a creativității copiilor. 

Voi prezenta detaliat două metode moderne pe care le-am folosit în procesul instructiv- educativ. 

 Explozia stelară 

Este o metodă de stimulare a creativităţii, o modalitate de relaxare a copiilor şi se bazează pe formularea de întrebări pentru rezolvarea de noi probleme şi noi descoperiri.

Formularea de întrebări şi realizarea de conexiuni între ideile descoperite de copii în grup prin interacţiune şi individual pentru rezolvarea unei probleme.

Descrierea metodei : Copiii aşezaţi în semicerc propun problema de rezolvat. Pe steaua mare se scrie sau desenează ideea centrală. 

 Pe 5 steluţe se scrie câte o întrebare de tipul CE, CINE, UNDE, DE CE, CÂND, iar 5 copii din grupă extrag câte o întrebare. 

Fiecare copil din cei 5 îşi alege 3-4 colegi, organizându-se în cinci grupuri. 

Grupurile cooperează pentru elaborară întrebărilor. 

La expirarea timpului, copiii revin în cerc în jurul steluţei mari şi spun întrebările elaborate fie individual, fie un reprezentant al grupului. 

Copiii celorlalte grupuri răspund la întrebări sau formulează întrebări la întrebări. 

Bula dublă 

Tehnica bula dublă grupează asemănările şi deosebirile dintre două obiecte, procese, fenomene, idei, concepte. 

Bula dublă este prezentată grafic prin două cercuri mari în care se aşează imaginea care denumeşte subiectul 

Exemple: Animale-păsări, Copii-părinţi, Fructe-legume 

În cercurile mici aşezate între cele două cercuri mari, se desenează sau se aşează simbolurile ce reprezintă asemănările dintre cei doi termeni cheie. 

În cercurile situate în exterior la dreapta şi la stânga termenilor cheie se înscriu caracteristicile, particularităţile sau deosebirile. 

Metodele inovative presupun o învăţare prin comunicare, prin colaborare, care produce o confruntare idei, opinii şi argumente, creează situaţii de învăţare centrate pe disponibilitatea şi dorinţa de cooperare a copiilor, pe implicarea lor directă şi activă, pe influenţa reciprocă din interiorul microgrupurilor şi interacţiunea socială a membrilor unui grup.

Bibliografie: 

Bocoş Muşata, Avram Iftinia, Catalano Horaţiu, Someşan Eugenia, “Pedagogia învăţământului preşcolar. Instrumente didactice”, Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2009 

Breben Silvia, Gongea Elena, Ruiu Georgeta, Fulga Mihaela, “ Metode şi tehnici interactive de grup” , sursa www. scribd.com 

Revista Învățământul Preșcolar, nr. 3-4, 2008

 

PROF. ÎNV. PREŞCOLAR : BAICU IOANA DANIELA

LICEUL TEHNOLOGIC I.C.PETRESCU -STÂLPENI  G.P.P. STÂLPENI

imagine Compania de Povestitori EduStory

Articole asemănătoare

Newsletterul “EduStory”

Înscrie-te aici ca să primești informații sau resurse care să te inspire
pentru cum să povestești sau să faci prezentări memorabile și cu impact