Atelier de Cuvinte

5 coordonate pentru adaptarea poveștii la public

Iată câteva exemple și idei pentru cum să adaptezi povestea ta la public, având în vedere cele mai reprezentative categorii de vârstă, dacă lucrezi cu copii.

 

  1. Limbaj și complexitate

Grădiniță: Folosește un limbaj simplu și propoziții scurte. Povestea trebuie să fie clară și directă, fără subiecte complexe. Ea poate include fraze precum „Maria a găsit o floare frumoasă” și imagini colorate pentru a susține narativul.

Ciclul Primar: Introdu elemente descriptive și un vocabular puțin mai variat, dar menține propozițiile clare și concise. Adaugă detalii cum ar fi „Maria a găsit o floare frumoasă, albastră, care mirosea a primăvară”.

Gimnaziu: Folosește un limbaj mai elaborat și introdu concepte ușor abstracte. Poți adăuga subînțelesuri și simboluri simple. „Maria a descoperit o floare rară, albastră, care părea să emane parfumul primăverii și să ascundă un mister.”

Liceu: Utilizează un limbaj sofisticat și introdu teme mai complexe și abstracte. Discută simbolismul și implicațiile morale sau filozofice. „Maria a descoperit o floare albastră, rară și enigmatică, al cărei parfum părea să evoce nu doar primăvara, ci și misterele profunde ale naturii.”

 

  1. Tematică

Grădiniță:  Concentrează-te pe teme simple și pozitive, cum ar fi prietenia, bunătatea și aventura – un grup de prieteni ajută un animal pierdut să-și găsească drumul înapoi acasă.

Ciclul Primar: Abordează teme de curiozitate, explorare și învățare, incluzând lecții morale clare – un copil explorează o pădure magică și învață despre responsabilitate și curaj.

Gimnaziu: Introdu teme de identitate, prietenie, și provocări personale. Explorează conflicte interne și sociale – un adolescent descoperă secretele familiei sale și învață despre loialitate și adevăr.

Liceu: Abordează teme complexe precum etica, moralitatea, identitatea și relațiile interpersonale. Incluzi dileme morale și subiecte de reflecție – un tânăr se confruntă cu alegeri dificile în carieră și viață personală, explorând identitatea și responsabilitatea socială.

 

  1. Durată și structură

Grădiniță: Păstrează povestea scurtă și directă, cu o durată de 5-10 minute. Poate fi o poveste simplă și rapidă despre o zi din viața unui animal de companie.

Ciclul Primar: Extinde durata la 10-15 minute, cu o structură clară de început, mijloc și sfârșit. De exemplu o poveste cu mai multe personaje și o aventură simplă, precum găsirea unei comori ascunse.

Gimnaziu: Povestea poate dura 15-20 minute, cu mai multe intrigi și personaje secundare. Cum ar fi o poveste despre un grup de prieteni care rezolvă un mister în orașul lor.

Liceu: Povestea poate fi mai lungă, de 20-30 minute, cu multiple linii narative și dezvoltări complexe ale personajelor – o poveste despre un adolescent care se implică într-un proiect social și descoperă o conspirație.

 

  1. Interactivitate

Grădiniță: Folosește întrebări directe și implicarea copiilor în poveste. „Ce culoare credeți că avea floarea? Să vedem dacă ghiciți!”

Ciclul Primar: Introdu activități simple, cum ar fi ghicitori sau completarea unor propoziții: „Ce credeți că a găsit Maria în pădure? Un indiciu: e ceva magic!”

Gimnaziu: Include discuții și dezbateri pe marginea poveștii, încurajând reflecția și exprimarea opiniilor – „De ce credeți că Maria a ales să păstreze secretul florii? Voi ce ați fi făcut?”

Liceu: Încurajează discuții profunde și analiza critică a temelor și personajelor: „Ce simbolizează floarea albastră în contextul căutării identității? Cum ar schimba asta deciziile Mariei?”

 

  1. Suport vizual

Grădiniță: Utilizează imagini colorate și simple pentru a ilustra povestea. Fiecare pagină a poveștii ar putea avea o imagine mare și colorată a personajelor și a scenelor descrise.

Ciclul Primar: Folosește ilustrații detaliate care să susțină textul și să stimuleze imaginația. Imagini detaliate ale pădurii magice și ale creaturilor întâlnite de Maria.

Gimnaziu: Folosește grafică și diagrame pentru a explica concepte și relații între personaje. O diagramă care arată relațiile dintre personajele principale și cum interacționează acestea.

Liceu: Utilizează imagini simbolice și abstracte pentru a stimula gândirea critică și interpretarea personală. De exemplu ilustrații care simbolizează teme centrale ale poveștii, cum ar fi libertatea, identitatea și responsabilitatea socială.

 

În materialele video ale acestei teme, regăsești pașii de urmat pentru a te asigura că ai adaptat povestea celor din fața ta, astfel încât să transmiți mesajul cu maxim de impact.

Am creat aceste resurse cu scopul de a te ajuta să folosești cu succes arta povestirii în predarea la școală, devenind astfel dascălul așteptat cu drag de copii la clasă.

 

AICI le poți achiziționa (chiar și cu cardul de primă de carieră didactică), menționând la finalizarea comenzii „Adaptarea poveștii la public”.

 

Cu bine!

Giorgiana Popan

Drd în Arta Povestirii

Articole asemănătoare

Newsletterul “EduStory”

Înscrie-te aici ca să primești informații sau resurse care să te inspire
pentru cum să povestești sau să faci prezentări memorabile și cu impact