Atelier de Cuvinte

Valorificarea poveștilor muzicale și a jocului muzical în  dezvoltarea imaginației, creativității și vocabularului prin arta povestirii la Clasa Pregătitoare.

Motto:

„Educaţia este asemenea unei arte; artă mai mare decât aceasta nu există, pentru că dacă toate artele aduc un folos pentru lumea de aici, arta educaţiei se săvârşeşte în vederea accederii la lumea viitoare” (Sf. Ioan Hrisostom) 

 

Trecerea de la un ciclu de școlarizare la altul se face treptat și pe o perioadă mai îndelungată. La Clasa Pregătitoare am observat lipsa de atenție și dificltăți în momentele de tranziție de la o etapă la alta a lecției. Aceste dificultăți se datorează particularităților de vârstă care oferă o perioadă scurtă de concentrare ce necesită organizarea lecției pe secvențe mai scurte alternând jocul cu învățarea. 

Soluția la această problemă am găsit-o atunci când am ascultat cântecul despre reciclare și am observat că elevii se concentrează mai ușor și le face plăcere să cânte, să repete acțiunile, în ecou, asimilând mai ușor informațiile și chiar au început să improvizeze în discuțiile purtate în clasă, dar și în pauze, în timpul jocurilor. 

https://www.youtube.com/watch?v=NzhhSg49Qzg&ab_channel=CanteceGradinita.ro

Consider că la Clasa Pregătitoare această soluție este o metodă inovatoare pentru valorificarea artei povestirii în activitățile de predare-învățare-evaluare. Voi implementa această metodă deoarece am văzut că funcționează la mine și sper ca, acest model de bună practică, să fie și pe placul colegilor și că o pot adapta la clasa lor.

Povestea muzicală integrată la clasă se bazează pe improvizație și implică jocul muzical, format din întrebare și răspuns, pe dialog dintre profesor-elev, elev-elev, elev-mascotă, pornind de la panoul clasei cu albinuțele zumzăitoare sau mascota clasei și devine ceva firesc la oră, mă ajută să cuceresc copiii care au nevoie de spectacol, de interacțiune și îi atrag de fiecare dată în procesul de predare-învățare-evaluare, stimulându-le exprimarea, dezvoltându-le vocabularul, orientându-le atenția și motivându-le învățarea prin jocuri creative și eficiente.

 

A fost odată

Un stup cu albine

Erau diferite…

Le plăcea să cânte!

Spuneau în versuri scurte

Ce trebuie să facă,

În clasă și la școală

Ca-ntr-o poveste muzicală!

Și ele învățau, învățau și zburau, 

Polenul dulce adunau!

Albinuțe dragi, 

Vreau să vă văd

În acțiune,

Cum zburați frumos!

Să fiți atente-n oră

Să scrieți, să răspundeți,

Să ridicați și mâna

Pe rând, voi să vorbiți!

Și-acum să vă văd, să vă văd, cum zburați

Polenul cum îl adunați!

Și-acum să lucrăm, să lucrăm, să zburăm,

Polenul să îl adunăm!

Avem aici 

Un stup frumos

Și albinuțe 

Cum n-au mai fost!

Cine lipsește oare?

Să ne uităm noi bine.

Se pare că sunt toți 

Și nu lipșește nimeni!

R: Și noi învățăm, învățăm și zburăm,

Polenul dulce adunăm!

În ce zi suntem

Copii, noi, azi?

Uitați-vă

În calendar!

Astăzi este miercuri

Prima zi din lună,

1 Martie 2023

Mărțișorul îl serbăm!

R: Și noi învățăm, învățăm și zburăm,

Polenul dulce adunăm!

Pe masă o păstrăm!

Și-acum să trecem 

Cu toți la scris

Regina albinelor

Așa ne-a zis!

Dar oare înainte

Ce facem împreună

Când scriem în caiete?

Mâinile le încălzim!

R: Și noi învățăm, învățăm și

zburăm,

Polenul dulce adunăm!

Faceți ca mine

Închideți pumnii

Rotiți apoi

Înainte și-napoi!

Spatele este drept,

Coatele-s pe bancă

Scriem mare-n aer,

Litera-o desenăm!

R: Și noi învățăm, învățăm și zburăm,

Polenul dulce adunăm!

Caietul 3

Noi îl deschidem

Frumos să scriem 

Să ne bucurăm!

Cuvinte, propoziții

Pe foaie noi le așternem

Lăsăm distanța- corectă

Și-apoi ne verificăm!

R: Și noi învățăm, învățăm și zburăm,

Polenul dulce adunăm!

Acum caietul

Noi îl închidem

Și ordinea

Pe masă o păstrăm!

Dacă e vreo hârtie 

Pe jos sau lângă mine

Pe loc eu o arunc

La coșul de gunoi!

R: Și noi învățăm, învățăm și zburăm,

Polenul dulce adunăm!

 

 

Și la final

Noi repetăm

Ce-am învățat

Să nu uităm!

Să scriem toți corect,

Distanța s-o păstrăm

Pe foaie s-așezăm 

Un text minunat!

R: Și noi învățăm, învățăm și zburăm,

Polenul dulce adunăm!

În rând frumos

Ne așezăm,

La baie mergem,

Pe mâini să ne spălăm!

Nu alergăm pe scări

Și nu țipăm deloc,

Profesorii salutăm,

Frumos toți ne purtăm!

R: Și noi învățăm, învățăm și zburăm,

Polenul dulce adunăm!

Cum ți se pare

Ție la școală

Când cânți de zor

Și lucrezi cu spor?

Mă simt ca-ntr-o poveste,

O poveste muzicală

Într-o lume minunată

Frumos colorată!

R: Și noi învățăm, învățăm și zburăm,

Polenul dulce adunăm!

Eleva 1:

A fost odată 

O albinuță

Pe nume Ema

Și era drăguță!

La școală ea răspundea,

Mereu harnică era,

Toată ziua crea

Și frumos se purta!

Eleva 2:

Și lângă ea

Altă albinuță stătea,

Ea Petra se numea

Cumințică era!

Pe toți îi respecta,

Și-ajutor le dădea,

Prima când termina

Și se bucura!

R: Și așa ne jucăm, învățăm și creăm,

Povești muzicale realizăm!

Când vine doamna directoare la oră:

Cine a venit

Astăzi la noi?

Să ne ridicăm 

Toți să salutăm!

Este doamna directoare

Ce veste aduce oare?

A venit să ne vadă

Să aibă o dovadă

Că progres am înregistrat 

De când ne-a mai vizitat!

R: Și noi învățăm, învățăm și zburăm,

Polenul dulce adunăm!

Când doi copii se ceartă:

Ia să vedem 

Ce s-a-ntâmplat?

Acum Reginei 

Tot să-i povestim!

Începe X povestea,

Noi ascultăm atenți,

Apoi spui și tu tot

Așa cum s-a-ntâmplat.

R: Și noi învățăm, învățăm să ne purtăm,

Povești cu albinuțe creăm!

Maya v-a ascultat

Și s-a supărat.

Acum o altă poveste

Vrea să audă!

Începi cu începutul

Descrii tot, pas cu pas, 

Conflictul îl prezinți

Și punctul culminant,

Găsești final frumos

Și o morală bună

Vă îmbrățișați

Și vă aplaudați!

R: Și noi învățăm, învățăm să ne purtăm,

Povești cu albinuțe creăm!

 

În concluzie, folosind jocul muzical și povestea muzicală, construim împreună povestea și suntem parte din poveste, însoțindu-o de gesturi de corporalizare a acțiunilor și mai ales a refrenului care este repetat de toți elevii, lecția devine mai captivantă, informația se reține mai ușor prin verbalizarea acțiunilor și a pașilor lecției, secvențele de tranziție între momentele lecției se realizează mai ușor, mai firesc, se menține atenția copiilor, se dezvoltă imaginația, creativitatea prin implicarea activă, precum și vocabularul prin crearea rimelor, dar se corectează și comportamentele greșite prin poveștile autentice, create în echipă, inspirate din conflictele apărute în cadrul colectivului de elevi. De asemenea, se încurajează elevii să își exprime emoțiile și sentimentele față de subiectul în discuție, despre lecție și personajele din poveste, precum și să desprindă o concluzie, o învățătură pentru viitor.

Arta povestirii devine ceva firesc, indispensabil având în vedere că urmează pașii lecției și momentele ei în predare, învățare și evaluare, iar recuzita folosită (panoul cu stupul de albine, mascota, coronițele cu albine), mimica, gesturile și muzica, completează minunat acest spectacol inedit.

Arta educației presupune măiestrie la care se poate ajunge după ceva experiență, inventivitate și multă pasiune sau dăruire din partea educatorului. La fel ca un maestru al artei, profesorul autentic nu va mai avea nevoie să primească lecții, ci va deveni el însuși un reper pentru alții!

 

 

Prof. inv. primar Lazăr Mariana Mihaela

Școala Gimnazială Nr. 6 „Iacob Mureșianu”, Brașov

 

Webografie:

https://www.literaturadeazi.ro/rubrici/de-magistro/arta-educatiei-o-simpla-figura-de-stil-10666

https://www.youtube.com/watch?v=XHLPOBVFSIY&list=LL&index=3&ab_channel=KCLS

 

Articole asemănătoare

Din spatele cortinei

Iată aici structura pe scurt a unei povești  Formula de introducere în poveste:  ”A fost odată ca niciodată…” Începutul -platforma- Cine? Ce? Unde? Când? Conflictul– apare o problemă ce trebuie

citește mai departe »

Newsletterul “EduStory”

Înscrie-te aici ca să primești informații sau resurse care să te inspire
pentru cum să povestești sau să faci prezentări memorabile și cu impact