Atelier de Cuvinte

Pronumele şi adjectivul pronominal negativ – concepte gramaticale şi nu numai…

Organizarea receptării ca o activitate de învățare prin experiență le-a oferit elevilor posibilitatea de a reface în stil personal experiența autorului, de a recrea poemul. Au trăit experiența  diferenței, văzând ce simt, ce văd, ce-și amintesc ceilalți confruntați cu același stimul complex. Și-au îmbogățit cunoștințele preluând ceea ce le-a plăcut la ceilalți. Asumâmdu-și un rol, au observat cum se construiește o complexitate de sens. 

Figurii și dinamicii figuralului li s-a atribuit un rol central. Rol ce ține de semiotică, dar și de strategii retorice de persuasiune asupra cititorului/spectatorului. S-au descifrat semnificațiile textului poetic, Adolescenți pe mare, de Nichita Stănescu, pornind de la varianta propusă de către Alina Pamfil, în vederea receptării care cuprinde trei etape:  prelectura, lecturile succesive și postlectura. 

În etapa postlecturii, s-au vizat potențialul interpretativ și ekphrasis-ul. Aplicând teoria ontologică a lui Bruno Latour care se bazează pe procesul de creație a unei compoziții, s-au avut în vedere cele două concepte-cheie așezate în oglindă cu scopul de a se reflecta pentru a putea fi înțelese: ființe de ficțiune și compoziționism

Prin prisma experienței acumulate și sub formă ludică, accentuâmdu-se învățarea prin experiență, elevii au pus în scenă,  sub forma unui solilocviu, textul poetic stănescian, anticipând astfel jocurile postmoderne ale deconstrucţiei, prin dinamitarea tonalităţii grave sau printr-o continuă iradiere a spaţiului liric cu fragmente de real. 

Elevii au creat împreună un hiperînțeles și un hiperspațiu al poemului, acesta devenind o reflectare a experienței și a dramatismului vieții. Emițătorul s-a asociat cu receptorul într-o aventură a cunoașterii, recuperând funcția magică a limbajului.

 

 Prof. LAZĂR Valeria-Elena

Colegiul Național „Iancu de Hunedoara” Hunedoara

 

Bibliografie:

Bocoş, M., 2002, Instruire interactivă. Repere pentru reflecţie şi acţiune, ediţia a II-a revăzută, Editura Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca. 

Chiş, V., 2005, Pedagogia contemporană – pedagogia pentru competenţe, Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca. 

Pamfil, Alina, 2005, Limba și literatura română în gimnaziu. Structuri didactice deschise, Paralela 45, București.

Articole asemănătoare

Newsletterul “EduStory”

Înscrie-te aici ca să primești informații sau resurse care să te inspire
pentru cum să povestești sau să faci prezentări memorabile și cu impact