Organizarea receptării ca o activitate de învățare prin experiență le-a oferit elevilor posibilitatea de a reface în stil personal experiența autorului, de a recrea poemul. Au trăit experiența diferenței, văzând ce simt, ce văd, ce-și amintesc ceilalți confruntați cu același stimul complex. Și-au îmbogățit cunoștințele preluând ceea ce le-a plăcut la ceilalți. Asumâmdu-și un rol, au observat cum se construiește o complexitate de sens.
Figurii și dinamicii figuralului li s-a atribuit un rol central. Rol ce ține de semiotică, dar și de strategii retorice de persuasiune asupra cititorului/spectatorului. S-au descifrat semnificațiile textului poetic, Adolescenți pe mare, de Nichita Stănescu, pornind de la varianta propusă de către Alina Pamfil, în vederea receptării care cuprinde trei etape: prelectura, lecturile succesive și postlectura.
În etapa postlecturii, s-au vizat potențialul interpretativ și ekphrasis-ul. Aplicând teoria ontologică a lui Bruno Latour care se bazează pe procesul de creație a unei compoziții, s-au avut în vedere cele două concepte-cheie așezate în oglindă cu scopul de a se reflecta pentru a putea fi înțelese: ființe de ficțiune și compoziționism.
Prin prisma experienței acumulate și sub formă ludică, accentuâmdu-se învățarea prin experiență, elevii au pus în scenă, sub forma unui solilocviu, textul poetic stănescian, anticipând astfel jocurile postmoderne ale deconstrucţiei, prin dinamitarea tonalităţii grave sau printr-o continuă iradiere a spaţiului liric cu fragmente de real.
Elevii au creat împreună un hiperînțeles și un hiperspațiu al poemului, acesta devenind o reflectare a experienței și a dramatismului vieții. Emițătorul s-a asociat cu receptorul într-o aventură a cunoașterii, recuperând funcția magică a limbajului.
Prof. LAZĂR Valeria-Elena
Colegiul Național „Iancu de Hunedoara” Hunedoara
Bibliografie:
Bocoş, M., 2002, Instruire interactivă. Repere pentru reflecţie şi acţiune, ediţia a II-a revăzută, Editura Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca.
Chiş, V., 2005, Pedagogia contemporană – pedagogia pentru competenţe, Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca.
Pamfil, Alina, 2005, Limba și literatura română în gimnaziu. Structuri didactice deschise, Paralela 45, București.