Am început seria EduStory cu scopul de a-ți împărtăși resurse pe care le-am dezvoltat de-a lungul timpului aici în Cercul Povestitorilor.
Azi o să-ți dau câteva idei pe care le-am cules dintr-o temă prezentată în august 2020, la începuturile comunității noastre on-line.
La începuturi punem bazele, iar la bază stă De ce…
De ce?…
Orice facem are la bază un De ce, chiar dacă nu ne gândim la asta neapărat de fiecare dată când facem ceva.
O să descoperi în continuare De ce spunem povești dar și momentele potrivite și rolurile pe care le poate juca povestea într-un context public.
De ce spunem povești?
Uneori dorim să ne eliberăm de o povară, alteori știm că ce-avem de spus îi interesează și pe ceilalți sau pur și simplu ne stă pe limbă.
Ori poate vrem să împachetăm o lecție într-o formă mai ușor de transmis, sau de amintit de către cei care o ascultă.
O facem între apropiați sau în fața unor străini.
Dar indiferent de ce o faci, aici la Cerc încercăm să-ți arătăm cum s-o faci bine.
Azi îți voi spune despre rolul pe care-l poate avea povestea, în funcție de momentul în care alegi să o spui.
- Icebreaker – la început
O poveste spusă bine la începutul unei întâlniri (la clasă, într-un speech ori ședință) va capta atenția. Dar ca să ai impact maxim, nu spune „Azi îți spun o poveste…”.
Începe direct cu „A fost odată…”. Asta se numește „a sparge gheața”, iar povestea este „spărgătorul”.
Dacă alegi să faci asta la clasă, și o faci bine, vei observa cum toată lumea va aștepta asta de la tine de fiecare dată. Pentru că tuturor le plac poveștile.
Și nu e nevoie să spui de fiecare dată o altă poveste. De ce n-ai continua data viitoare unde ai lăsat-o, sau de ce n-ai spune-o de fiecare dată dintr-o altă perspectivă?
Ai putea povesti Scufița roșie din perspectiva fetiței, a mamei, a bunicii, dar și din cea a lupului sau vânătorului. Astfel vei surprinde de fiecare dată.
- Energizant – la mijloc
Poți alege să spui o poveste când energia întâlnirii e scăzută.
Atunci va avea rolul de energizant.
Pregătește de fiecare dată ceva pentru astfel de momente. Nu neapărat ceva complicat – poate fi o poveste din copilărie, ceva cu care audiența să rezoneze.
O poveste personală reală, cu care publicul tău se identifică, va ridica întotdeauna atmosfera întâlnirii.
Dacă audiența e formată din copii, nu dai greș niciodată cu ceva haios. Pe măsură ce vârsta ascultătorilor crește, poți încerca să oferi detalii emoționante (pentru adolescenți) sau ceva motivațional (la adulți).
- Surpriză – la final
Mai poți folosi povestea drept surpriză de final.
O poți chiar anunța dinainte și reitera pe parcurs. Caz în care poți construi un oarecare suspans, ori motiva copiii să parcurgă ora în așteptarea ei.
În acest ultim caz, dacă povestea are legătură cu subiectul de la clasă (varianta ideală), ea se va potrivi ca o mănușă și va completa mesajul pe care ți l-ai propus la oră.
Îți las aici un link cu un extras video din Întâlnirea Lunară a Cercului Povestitorilor în care am parcurs acest subiect, în care îți propun o poveste foarte potrivită într-un contextde dezvoltare personală.
Ce poveste alegi când ești la început, de ce și cum o dezvolți de-a lungul „carierei” de povestitor, cum „îmbraci” personajele în gesturi sau voci, dar și idei de povești de spus la clasă vei putea afla dacă vei accesa resursa integrală.
Îți urez o zi minunată.
Giorgiana Elena Popan
Drd. în Arta Povestirii
P.S. Dacă ai valorificat aceste informații, ne bucură comentariul despre experiența ta.
IDEEA CU CARE SĂ PLECI
Orice povară poate fi eliminată printr-o poveste, astfel ea trebuie să aibă un mesaj terapeutic