Auzim tot mai des de storytelling. Ce este storytelling-ul? La ce folosește? Ce beneficii aduce dacă urmează să-l utilizăm în activitatea didactică? Această manieră de lucru cu elevii reprezintă activitatea umană de împărtășire a experienței prin expunerea unor întâmplări, de multe ori improvizate, iar alteori într-un cadru formal, cum ar fi actoria sau lectura. Orice activitate cu elevii are propriile ei momente de poveste prin care se descoperă multe taine sau multe personalități ascunse. Ca proces interactiv, storytelling-ul decurge prin raportul remarcabil dintre poveste, povestitor și auditoriu, experiența povestitorului fiind transmisă publicului astfel încât să genereze metamorfoze morale, emoționale, atitudinale.
Teatrul cu umbre e considerat una dintre strategiile interactive, în care elevii își confecționează marionetele pe care le mânuiesc, dar în același timp rostesc și replicile din spatele unui paravan. Se alege o operă literară cunoscută elevilor, se citesc/ se rostesc cu intonație replicile. Poate fi urmărit și filmul/ sceneta în avans, după care colectivul se împarte în echipele care vor ,,juca”după paravanul improvizat. Se simte nota de mister atât din partea elevilor spectatori, care vor să deslușească a cui este vocea, dar și din partea micilor actori care-și schimbă glasul dorind să se transforme în personajele întruchipate. La final, prezentăm parada marionetelor care au debutat pe mini-scena din clasă. Copiii sunt implicați în activități antrenante precum lectură, memorare, decupare, dramatizare etc.
Copiii pot deveni artiști povestind. În momentul când pășesc pe o scenă, fie ea și improvizată, toate emoțiile dispar transformându-se într-o energie interioară ce le dă aripi. Ei ies din zona de confort. Să nu uităm că putem stimula creativitatea copiilor prin activități artistice adaptate dezvoltării lor. Capacitatea de concentrare, perseverența și organizarea sunt cheia succesului. Timpul liber pentru joacă e nemaipomenit de bnefic creativității lor. Amenajarea unui spațiu necesar dezvoltării acesteia este extreme de util.
Îmbinând lectura cu experiența teatrului producem o schimbare pozitivă în atitudinea elevilor. Fără să-și dea seama ei prind aripi, se înalță, se dezvoltă personal pe multiple planuri. Abilitățile de povestitor cresc prin lectură.
Profesor învățământ primar Mîcîială Ana-Maria,
Școala Gimnazială ,,Alexandru cel Bun” Bacău