Povestirea este activitatea socială și culturală de împărtășire a poveștilor, uneori cu improvizație, teatru sau înfrumusețare. Fiecare cultură are propriile povești sau narațiuni, care sunt împărtășite ca mijloc de divertisment, educație, conservare culturală sau insuflare a valorilor morale. Suntem alcătuiți din povești și asta ne-a determinat să le povestim de mii de ani. Povestirea este în literatură, benzi desenate și film, dar și în poveștile pe care le spunem altor oameni zilnic.
Cu toții ascultăm povești în copilărie. Dar oare de ce ne plac atât de mult? Poate pentru că noi înșine suntem o poveste? Sau poate pentru că povestea construiește un mediu în care ne simțim în siguranță, unde putem retrăi experiențele proprii și putem dialoga cu ceilalți, într-un mod cât mai natural?
Povestea trăiește de mii de ani, prin magia metaforei, pentru copii aceasta are rolul de a explica, imagina, crea și instrui. Ea ajută copiii să înainteze și să își asume propriul rol. Dialogul real și deschis care se stabilește în timpul narării și ascultării poveștilor, creează posibilitatea descoperirii nevoilor pe care le au cei care participă pe parcursul spunerii poveștii și acesta este un act de învățare în sine, de cunoaștere și de autocunoaștere.
În școală ne dorim formarea unui lector competent, care să-și formeze gustul propriu de lectură, astfel încât să fie un cititor activ pe tot parcursul vieții sale. Lectura devine astfel deopotrivă act de cunoaștere și act de comunicare, deschizându-i un orizont de cunoaștere mai larg (implică un rol activ, dinamic al lectorului, angajat într-un dialog cu textul și prin prisma altor discipline).
Ținând seama de aceste premise, organizăm tot felul de activități extracurriculare menite să mijlocească întâlnirea copiilor cu poveștile care să se constituie în activități plăcute de învățare. O astfel de activitate desfășurată în școala noastră în parteneriat cu o școală din comuna vecină, în vacanța de vară, a fost Școala de vară – Pe urmele poveștilor pe care o voi prezenta în acest material. Această activitate a fost inspirată de participarea la cursul de Arta povestirii realizat de Atelier de Cuvinte, respectiv Georgiana Popan și Ioana Popescu, din a căror mare și frumoasă familie am ajuns să facem parte atât eu, cât și colega mea, alături de care am organizat această activitate – Ștef Angelica.
Autor 1: Coste Estera Maria
Școala Gimnazială Nr.1 Pietroasa, Jud. Bihor
Autor2: Ștef Angelica
Școala Ginazială Nr. 2 Poienii de Jos â