Atelier de Cuvinte

Fundamente la început de drum în Arta Povestirii

Ai observat cum foarte multă lume folosește cuvântul călătorie atunci când începe un domeniu nou de activitate? Sau când se referă la un „traseu” de dezvoltare personală?

Chiar și clienții, mai nou, se află într-o călătorie (în marketing se folosește expresia Customer Journey), iar viața ne este adeseori asemănată cu o călătorie.

Îți aduci aminte despre comentariile la română în care trebuia să scriem despre drumul inițiatic al personajului principal? Și prin câte a trecut Harap Alb până și-a atins la scopul final – căsătoria cu fata Împăratului Roș?

Acest e-mail este strâns legat de o resursă dragă nouă aici la Cercul Povestitorilor – Când și de ce spunem povești”, despre care îți spuneam într-una din dățile trecute.

Lao Tzu spunea „O călătorie de o mie de Li (unii au zis pași, alții mile) începe cu un singur pas”.

Te invit și pe tine să-ți începi călătoria în deprinderea abilităților de povestitor, pornind de la pașii de bază ai acestui minunat meșteșug.

Data trecută îți arătam rolul de Deschizător, de Energizant sau de Surpriză, pe care îl poate avea povestea.

Azi îți voi da un model de poveste care merge foarte bine la clasă, și cu ajutorul căruia poți preda sau exemplifica principii și valori. Și din care copiii pot extrage o mulțime de informații.

Cum ar fi să concepi o poveste în care personajele să fiți tu și copiii de la clasă?

Pui cap la cap un preambul despre motivul de a porni într-un voiaj. De exemplu, ați găsit o hartă misterioasă într-un cufăr vechi.

Iar apoi vei țese în jurul acestei idei o seamă de peripeții în care, copiii descoperă lucruri noi, despre ei înșiși, despre cei din jurul lor ori despre concepte de care se vor lovi întreaga lor viață: prietenie, altruism, întrajutorare, minciună ori fidelitate.

Ideea e să-ți schițezi mai întâi povestea, pornind cu finalul în minte – care e morala, ce-ți dorești să descopere publicul tău.

Iar apoi, cu imaginație și prin joacă, împreună cu ei, străbați întregul traseu, iar la final descoperiți comoara. Adică livrezi mesajul.

De-a lungul drumului întâlniți provocări peste care treceți împreună, găsiți aliați dar și dușmani împotriva cărora luptați cot la cot.

Tiparul Călătoriei poate fi folosit când dorești să transmiți atât informație de cultură generală cât și una mai specifică – cum ar fi geografia sau istoria. Eu cred că și  chimie, fizică ori biologie.

Amintește-ți câte lucruri noi ai descoperit tu urmărind călătoria lui Phileas Fogg în jurul lumii.

Odată ce stăpânești un asemenea template, îl „împodobești” la discreție cu toate detaliile pe care dorești să le transmiți, respectiv să le asimileze copiii prin poveste și joacă.

Dacă dorești să-ți arăt cum folosesc eu acest șablon de poveste de tip Călătorie atunci când comunic cu un public tânăr, poți solicita acces la această resursă completă, și vei primi două materiale video care acoperă acest subiect – Când și de ce spunem povești?.

 

Îți mulțumesc că ești alături de noi și îți urez toate cele bune.

 

Giorgiana Elena Popan

Drd. în Arta Povestirii

 

P.S. Dacă ai valorificat aceste informații, ne bucură comentariul despre experiența ta.

 

IDEEA CU CARE SĂ PLECI

Ideea e să-ți schițezi mai întâi povestea, pornind cu finalul în minte – care e morala, ce-ți dorești să descopere publicul tău.

Articole asemănătoare

Newsletterul “EduStory”

Înscrie-te aici ca să primești informații sau resurse care să te inspire
pentru cum să povestești sau să faci prezentări memorabile și cu impact