Ce poveste să spui de Crăciun și cum să o spui

Simți deja marketingul de Crăciun (pe străzi, la radio sau în reclamele de la TV)? Atât de bine se insinuează an de an încât, ocupați fiind cu tot felul, domină zgomotul de fond și treptat devine parte din „normalitate”. Sentimentul de sărbătoare există, firește – ne întâlnim cu cei dragi, ne facem cadouri, […]
Ce (cum) mai poți povesti despre Marea Unire

„Succesul este copilul îndrăznelii”, spunea Benjamin Disraeli cândva în preajma Unirii Principatelor, dar fără a avea vreo legătură cu asta. E posibil ca înfăptuitorii Marii Uniri de la 1918 să fi fost călăuziți și de aceste vorbe. Nu putem ști… Dar acest citat te poate încuraja să încerci lucruri noi, când vine vorba de […]
Povestea – mijloc și metoda de începere a demersului didactic zilnic

Literatura de specialitate definește povestea/povestirea drept o metoda expozitivă de predare ce constă în prezentarea verbală monologată a unui volum de informație, de către educator către educabili, în concordanță cu prevederile programei școlare dar și cu cerințele didactice ale comunicării (I. Stanciu, 1961; I. Roman și colab., 1970; V. Tircovnicu, 1975; M. Ionescu, 1979). În […]
Cum putem utiliza povestirea în învățarea socio-emoțională?

Învățarea socio-emoțională, alături de termenul de competență, se constituie drept concepte relativ noi în domeniul educației, ca răspuns la problematicile lumii contemporane. Unul dintre reperele de acțiune ale Curriculumului Național urmărește centrarea pe formarea de competențe ca parte a procesului de atingere a profilului de formare al absolventului, nu doar preocuparea pentru conținuturi de învățare. […]
Cum să închei o poveste în 3 moduri

Tu cum mănânci ceapa verde? Începi cu partea albă sau cu cea verde? 🙂 Studii de psihologie comportamentală arată că cel mai eficient este să plasezi elementele cheie ale unui mesaj la începutul, respectiv la sfârșitul acestuia. (Neuromarketing – Patrick Renvoise & Christophe Morin) În storytelling lăsăm cu bună știință ce e mai bun la […]
“Conflictul” – Sarea și piperul din poveste

A fost odată o prințesă care trăia într-un castel minunat. Și-am încălecat pe-o șa. Ui-ha! 🙂 Nu poți spune prea des povestea asta dacă vrei să vină lumea să te asculte și data viitoare. Azi îți voi spune despre sarea și piperul oricărei povești – Conflictul. Acesta poate fi unul interior sau unul cauzat de […]
Formula pentru construirea unei povești captivante

Înţelegerea celor 4 fraze ,,Ştii ce nu ştii sau nu ştii ce ştii” Cu această formulă e mereu simplu Ai observat că la început… Nu știi că nu știi. Dar informația te găsește, îți place cum sună și simți că e ceva de învățat acolo. Și deodată… Știi că nu știi. Dar își dorești […]
Exemple de bune practici Cultivarea dragostei pentru poveşti prin abordări atractive

În zilele noastre, cititul/ lectura independentă este o activitate mai puţin îndrăgită de elevi. Deoarece bazele cultivării plăcerii pentru citit se pun în perioada şcolarităţii mici, în primii ani de şcoală o importanţă deosebită o are atenţia acordată acestui aspect. La generaţia actuală de elevi, am abordat o varietate de metode de a le stimula […]
Povestirea ca metodă didactică folosită trandisciplinar, în conformitate cu noile paradigme ale educației

Aș dori să încep lucrarea de față cu o întrebare: De ce povești, când în ultima vreme sunt multe povești care sunt combătute prin a nu le prezenta copiilor realitatea sau a-i traumatiza? Din fericire pentru noi, cadre diactice și părinți, avem poveștile terapeutice cu ajutorul cărora elevii pot învăța de la plante, animale, ființe […]
Citesc și prind aripi

Sunt copilul născut în nuanțe de verde, sub o picătură de ploaie, între petale de bujori, lalele și muguri de mărgăritar, din zborul fluturilor, supremația acordurilor simfonice și râsetul cristalin al copiilor. Eu sunt eu, eu sunt dascăl, dar mai presus de toate sunt OM. Dumnezeu a pus în mine sămânța, o sămânță care doresc […]
Din cetatea lui „eu” în cetatea lui „tu”

Am înființat trupa de teatru ANIMA în anul 2004, o dată cu sosirea mea în această școală, în calitate de profesor de Religie și de Limba Franceză, încercând să răspund următoarelor nevoi: motivarea elevilor și prevenirea eșecului în educație și a abandonului școlar, excluderea discriminării de orice fel ( rasială, socială, religioasă etc.), dezvoltarea abilităților […]
Dezvoltarea imaginației și creativității elevilor prin storytelling

“O poveste este o ușă către o altă lume, o lume din noi, în imaginație. Cititorii de copii găsesc aici multe dintre modelele lor, personaje cu care vor să semene, eroi, idealuri. Mesajul este…oricât de neputincios ai crede că ești, tot poți depăși, prin determinare, cooperare cu ceilalți și refuzul de a-ți fi frică” (Bigger, […]
De la proverbe … la povești

„Să plecăm cu o barcă cu pânze, să căutăm vânt puternic.” (Marin Sorescu) Barca noastră cu pânze este reforma învăţământului, iar noi trebuie s-o înţelegem nu ca pe un eveniment, ci ca pe un proces care urmăreşte o schimbare, o adaptare la cerinţele unei societăţi care devine din ce în ce mai complexă. Cunoaşterea, înţelegerea, […]
Povestiri de viață

Procesul educațional din România este încă tributar unui sistem moștenit din comunism – sever, bazat pe memorare, mai degrabă decât pe înțelegere, gândire critică și creativitate, situație care persistă din cauza schimbării în ritm alert a miniștrilor și, în mod inerent, a lipsei unei reforme unitare, consecvente, profesorii și elevii rămânând debusolați și fără repere […]
Dezvoltarea atenției școlarului mic prin arta povestirii

Povestirea face parte din sistemul metodelor de învățământ, fiind o metodă de comunicare orală, de tipul expozitiv, care a evoluat odată cu modernizarea și restructurarea metodelor care facilitează învățarea elevilor, în raport cu evoluția științelor educației și ale psihologiei învățării. Aceasta constă într-o expunere vie, plastică, sub formă de narațiune sau descriere a faptelor, evenimentelor, […]