Atelier de Cuvinte

Cum te poți feri să nu fii acuzat de bârfă

Bârfa are o definiție simplă. A calomnia, a vorbi de rău pe cineva, a ponegri, a defăima. Acesta e sensul din DEX, dar de multe ori simplul fapt că vorbim despre cineva, în absența lui, e catalogat drept bârfă. Și nimănui nu-i place ideea de a fi considerat un bârfitor. Mai ales atunci când pățania […]

Cum atragi și copii mai mari cu păpuși BiBaBo. Instrumente și tehnici de colecție EduStory

Resursa EduStory (de la Cercul Povestitorilor) pe care ți-o punem la dispoziție în această lună, aproape 2 ore de material video, este legată de folosirea păpușilor BiBaBo în activitățile de la clasă.   Și pentru că există ideea preconcepută că aceste activități se pretează exclusiv audiențelor cu vârste fragede (grădiniță și ciclul primar), azi îți […]

5 coordonate pentru adaptarea poveștii la public

Iată câteva exemple și idei pentru cum să adaptezi povestea ta la public, având în vedere cele mai reprezentative categorii de vârstă, dacă lucrezi cu copii.   Limbaj și complexitate Grădiniță: Folosește un limbaj simplu și propoziții scurte. Povestea trebuie să fie clară și directă, fără subiecte complexe. Ea poate include fraze precum „Maria a […]

De ce să utilizăm storytelling-ul în activitatea școlară?

Auzim tot mai des de storytelling. Ce este storytelling-ul? La ce folosește? Ce beneficii aduce dacă urmează să-l utilizăm în activitatea didactică? Această manieră de lucru cu elevii reprezintă activitatea umană de împărtășire a experienței prin expunerea unor întâmplări, de multe ori improvizate, iar alteori într-un cadru formal, cum ar fi actoria sau lectura. Orice activitate […]

Rolul și importanța povestirilor în grădiniță

Prin intermediul povestirii, copilul se eliberează de egocentrism întrucât se identifică în plan imaginar cu personajele în care găseşte ceva din el însuşi, şi ceva din personaje în el. Pentru preşcolar, adultul care îi citeşte povestea este şi autorul, martorul întâmplărilor povestite, magicianul care deschide uşa unei lumi nebănuite, actorul, şi mai ales modelul de […]

Rolul poveștilor în dezvoltarea socio-emoțională a copiilor Generației Alpha

Copiii Generației Alpha se adaptează ușor și rapid la tot felul de device-uri și aplicații și utilizează deja inteligentele artificiale disponibile, dar se integrează mai greu în mediul școlar, întrucât nu dispun de competențe de comunicare cu cei din jur. Primii copii care aparțin acestei generații s-au născut în 2010, anul în care au fost lansate […]

O metodă de promovare a culturii, tradiției românești, a iubirii de neam și țară la nivel educațional

Arta povestirii își are rădăcinile în mai toate culturile și tradițiile de la începutul omenirii. Este o formă antică, am putea spune, de exprimare umană (Storynet.org). Dintr-o perspectivă artistică, arta povestirii înseamnă o formă interactivă prin care un povestitor, ce utilizează cuvinte, imagini,  implicând însă și intuiția și imaginația ascultătorului, relatează unui ascultător o serie […]

Strategii de învățare bazate pe storytelling în pedagogia dramatică

Pedagogia dramatică este o metodă educațională ce se bazează pe explorarea expresiei artistice, implicând elevii în activități care dezvoltă creativitatea, încrederea în sine și abilitățile de comunicare.  Storytelling-ul, sau arta de a povesti, este o tehnică veche prin care informații, mesaje sau lecții sunt transmise sub forma unei povești. Această tehnică implică crearea unui narator, […]

Literație prin furnizarea de context vizual

La începutul lunii februarie, mai exact în prima zi de miercuri a lunii februarie, sărbătorim în fiecare an cititul cu voce tare, în fața unui grup, Ziua Internațională a Cititului Împreună (ZICI). Este o zi dedicată nu doar cititului, ci și artei cititului cu voce tare, pentru o audiență.  Proiectul de activitate organizat cu ocazia […]

Povestea Abecedarului

Eminescu spunea: “Poate că povestea este partea cea mai frumoasă a vieţii omeneşti… cu poveşti ne leagănă lumea, cu poveşti ne adoarme… Ne trezim şi murim cu ele.” În comunitatea românescă din Sevilla, Spania am identificat cu 4 ani în urmă lipsa activităților în limba română pentru copiii născuți aici. Pentru ei, prima lor limbă […]

Ghicitori pentru Mica Unire

Dragi copii din lumea-treagă, România ne e dragă! Vrem să o cunoaștem bine, Așa cum se și cuvine! Noi vă spunem ghicitori, Despre ani și domnitori, Iar voi să răspundeți bine, Despre țara ce ne ține! E o zi măreață tare, Cu românii-n sărbătoare, O serbăm chiar în ianuarie, Ce-i pe ,,douășpatru” oare? MICA UNIRE […]

Pronumele şi adjectivul pronominal negativ – concepte gramaticale şi nu numai…

Organizarea receptării ca o activitate de învățare prin experiență le-a oferit elevilor posibilitatea de a reface în stil personal experiența autorului, de a recrea poemul. Au trăit experiența  diferenței, văzând ce simt, ce văd, ce-și amintesc ceilalți confruntați cu același stimul complex. Și-au îmbogățit cunoștințele preluând ceea ce le-a plăcut la ceilalți. Asumâmdu-și un rol, […]